Dood geskiet... - Reisverslag uit Pringle Bay, Zuid-Afrika van Anneloes Jong - WaarBenJij.nu Dood geskiet... - Reisverslag uit Pringle Bay, Zuid-Afrika van Anneloes Jong - WaarBenJij.nu

Dood geskiet...

Door: Anneloes

Blijf op de hoogte en volg Anneloes

01 September 2009 | Zuid-Afrika, Pringle Bay

Ja, je leest het goed! Ernstig nuus gisteren. Er is iemand dood geskiet! Ondanks het droevige bericht en de ernstige blik van meneer de nuuslezer meneer, schoten we toch in de lach! Onee! Ze kennen hier geen verleden tijd dus is het eigenlijk: zijn we in de lach geskiet ;) Het blijft nog een beetje raar af en toe, maar goed. Dan nu wat we allemaal gedaan hebben... Euhh... Wat ik gedoen heb!

We hebben namelijk al baie (heel erg) veel gedaan! Vrijdag zijn we naar Hermanus geweest. Dat is the place to be om walvissen te spotten! Je ziet daar iedere dag walvissen! Behalve toen wij er waren natuurlijk... Geen walvis gezien! Dus hebben Tamara en ik een pinpoging gedaan, wat winkeltjes bekeken, De Kleine Zeemeermin in het Afrikaans gelezen (lees: hardop voorgelezen midden in de Afrikaanse 'Blokker' ;) ) en naar de muziek makende mannen gestaard. Die laatste waren wel erg grappig! Heb ze ook gefilmd met m'n telefoon.

En toen drukte ik op het verkeerde knopje en was alles weg! Lekker blond, want heb nog veel meer te vertellen!

Zaterdag gingen we namelijk Pringle Bay verkennen. We weten nu waar we het afval moeten dumpen, waar de brievenbus zit en waar de leukste 'kroegen' zijn ;) Ook weten we nu wat de 'betere' restaurants zijn en hebben de de gym ontdekt! De sportschool van Pringle Baai bestaat uit: 1 fiets, 1 loopband, 1 roeiapparaat, 1 crosstrainer, 1 buikspierding, 1 zo'n bank waar van die 'stoere' mannen (lees: dikke, hijgende en puffende mannen) gewichten opdrukken en nog wat kleinere gewichten om oefeningen mee te doen. En dit alles in een hokje van 3 bij 6! We hebben gelijk afgesproken om met z'n 3en te gaan trainen. Verder heb ik toen ook in de auto gereden! Opzich niet bijzonder, maar in deze auto zit het stuur en dus ook de versnellingspook links en dat is wel even wennen! Maar het ging harstikke goed! Door Pringle Bay gereden dus, er was geen kip op de weg (waren allemaal rugby aan het kijken, DE sport van Zuid Afrika) en had dus alle ruimte! Voor wie by the way dacht dat de jeep safari in Gran Canaria off road was... Hier in Pringle Bay zijn alleen de hoofdwegen geasfalteert, de rest is allemaal zand met kuilen! Lekker gescheurt dus :P

Zondag zijn we naar Stellenbosch geweest! Dat is DE wijnregio van ZA. Er naar toe door de wijnvelden dus, maar voordat het zo ver was eerst nog even met Derick mee op pad. Hij moest nog even bij 'zijn jongens' kijken. Eerst gingen we naar Gordons Bay, waar er een paar wonen. Aan het begin zien alle huizen er mooi en netjes uit, maar hoe dieper je de wijk in rijdt hoe slechter het wordt! Het is nog net geen township, maar ze wonen wel in van die golfplaten hutjes! Wat geen groter contrast kan zijn met Sommerset West! Daar gingen we daarna naar toe en dat is zeg maar het Hollywood van Zuid Afrika! Je mist alleen de letters op de heuvel, maar verder staan er kasten van huizen en ziet alles er keurig onderhouden en bewaakt uit! We zijn ook op een estate geweest. Dat is zeg maar een bewaakte wijk / woongemeenschap. Je koopt binnen het grote hek (met wachthuisje + een meneer de bewaker meneer) 1 hectare land en dan bouw je daar het paleis van je dromen op... Inclusief mega oprijlaan en zwembad! Moet er wel bij gezegd worden dat dit alles net zo duur is als een premiewoning in de randstad! Dus mensen... Nee hoor, je krijgt dan de echte 'cultuurschok' als je weer naar buiten rijdt en dan 5 minuten later door een township komt. Daar zie je mensen de was doen in een vieze ton, waarin het natuurlijk nooit schoon kan worden! Maar goed, door naar Stellenbosch! Daar werden Tamara en ik in het centrum afgezet en gingen Derick en Anita door naar vrienden. Na geluncht te hebben voor een belachelijk lage prijs (op de hele kaart was het duurste gerecht € 9,00, 600 gram spareribs!) wat winkeltjes verkent. Niet alles was open op zondag, maar het meeste wel! Ook hebben we nog even in het park in het zonnetje gelegen en zijn we daarna naar een kroeg opzoek gegaan. Wat niet heel erg moeilijk was, als je bedenkt dat Stellenbosch de grootste en beste universiteit en campus van heel Zuid Afrika heeft... De eerste die we tegen kwamen was erg gezellig en druk, maar dat bleek later een privé feestje te zijn! Op zoek naar iets anders dus en toen kwamen we in Cubaña. Dat was echt een leuke tent! Derick vertelde later dat er ook verstigingen zijn in Hermanus en in Kaapstad. Was erg gezellig en erg goedkoop! Zo hadden we 2 mojito's voor 56 rand of te wel € 5,60! Daar heb je er in Nederland maar 1 voor ;)

Maandag begon de eerste werkdag en heeft Anita alles uitgelegd en verteld wat we allemaal moeten doen. Ook hebben we onze opdrachten vastgesteld en zijn we dus aan het werk gegaan! Na de hele dag bezig te zijn geweest, samen met Tamara gekookt :) Mijn befaamde gevulde paprika viel in de smaak! Inmiddels was ook de storm losgebarsten! Het waaide zo hard dat we de wind hoorden fluiten. Derick vertelde dat de wind dan harder dan 50 km per uur gaat, anders zou je dat niet horen! Op weg naar het huisje woeien we dus weg! 's Nachts gingen ook alle tuinstoelen die op onze veranda stonden het veld in en woeien we 's ochtends weer met deur en al naar buiten. Tegenwoordig gebruiken we dus de schuifdeur, dat is veiliger!

Vandaag niet veel kunnen doen omdat we veel afspraken hadden! Om 11 uur in 'de sportschool' en van onze personal coach ons eigen personal programme gehad! Garry (the owner / coach) is een hele aardige vent met een nog aardigere weegschaal! Hij wil me elke 2 weken wegen om me in de gaten te houden... Hij vond dat ik niet te veel moest afvallen, maar beter een programma kon hebben om m'n spieren te trainen en om fit te blijven. Ik heb maar braaf geknikt en hij komt ze morgen langs brengen! Gelijk aan de slag gegaan en daarna weer vlug terug, eten, opfrissen en de mevrouw van Match ontvangen die er voor gaat zorgen dat we met het WK Voetbal van 2010 vol zitten! Mooi geregeld dus.

Daarna naar Hannahtjie en Arend, vrienden van Derick en Anita, geweest om thee te drinken. Zij is Afrikaans, maar hij is Nederlander. Hannahtjie maakt prachtige sieraden en Arend doet wandeltours over de Kogelberg, de Tafelberg, etc. Hij kan geweldig vertellen over de natuur en het klimaat van Zuid Afrika! Daarna weer terug naar 3 Flavours en ouderwets lekkere spruitjes gegeten! Ook weer naar het nuus gekeken, vandaag was er iets met de sorg :P Nu waait het nog steeds en hebben Tamara en ik gelukkig kruiken voor in bed ;)

Het is zo al weer een heel verhaal geworden dus ik ga er weer gauw mee stoppen! Ik heb wel weer heel veel foto's, maar kan ze niet meer op deze site plaatsen... Die zet ik van de week dus op hyves!

Tenslotte wil ik iedereen die gereageerd heeft, heel erg bedanken. Speciaal Eva en Robin! Vond een reactie van jullie erg leuk! Verder is het geweldig om te horen dat iedereen je volgt en je verhalen leest! Het is ook erg leuk om te schrijven. Maar nu moe en voldaan, dus spreek jullie snel weer!

Mooi blij!

-xxx- Loes.

P.S. Colette, ik heb inmiddels ook een blokfluit gekocht ;) Bedankt voor de tip!

• 01 September 2009 - 20:00

Kelly K:

Hey Loes!!
    Leuk om weer wat van je te lezen, je bent al aardig druk daar :)
    Wij zijn afgelopen za naar Mystery geweest, was ook erg leuk! Jammer dat jij zo ver was, anders was de meidengroep voor het eerst in laaaaaaaaaaaange tijd weer helemaal compleet :D Wacht op je volgende verhaal!!
    Kussz

• 02 September 2009 - 09:55

Josanne:

Heey Anneloes!
    Ik had volledig gemist dat je al weg was! (gebeurt wel eens vaker!) Ik lees dat je een goede reis hebt gehad en ik wil je heeeeel veeeeel plezier wensen! Maar zo te lezen gaat dat helemaal goed komen!

X Joos

• 02 September 2009 - 18:02

Mark Van Baren:

Hallo Anneloes,
    Vanuit Gent kan ik mooi jou inheemse avonturen lezen! Leuk zoals je dat verteld en het is duidelijk wat anders dan de Duitse taal!
    Succes verder.
    xx Mark

• 02 September 2009 - 18:09

Anneloes S:

Hee Anneloes!
    Klinkt niet verkeerd daar in ZA!! Ga je ook nog een beetje aan het werk, of mag je alleen maar leuke uitstapjes maken;)

Leuk om je verhalen te lezen! In Londen maak ik niet zoveel mee maar heb het wel erg naar mijn zin gelukkig!

Liefs en succes met alles!

• 02 September 2009 - 22:38

Je Moedertje:

hoi anneloes
    leest weer leuk jou verhaal. ben voor de derde keer aan het typen gaat steeds fout maar voor je weer thuis bent lukt het wel. mis je wel een beetje. herman heeft 6jongen 2rooien 3 grijzen 1 zwarte .groetjes en liefs xxx mamma

• 03 September 2009 - 07:56

Nokkie:

Hoi Anneloes,

Zojuist je hele weblog gelezen: met een bakkie koffie genoten van je hele leuke reisverslag: mocht de horeca niets meer voor je zijn, dan kun je altijd nog schrijfster worden :-)

Fijn dat je je weer beter voelt en kunt genieten van al die 1e mooie indrukken!!! Je verhalen zijn zo enthousiast, het moet geweldig zijn, op slangen na dan...

Geniet ervan en blijf schrijven op je log, want dan kunnen wij ook een beetje mee genieten!!!

Groetjes uit een nu heel koud en nat Nederland!!!
    Nokkie

• 05 September 2009 - 13:55

Lara:

Hee Anneloes,

Als ik het zo lees is het daar helemaal fantastisch! Veel plezier en geniet ervan!!!! x

• 05 September 2009 - 17:47

Anne-Fleur:

Hee Anneloes,
    Weer leuk verhaaltje:D
    Ze zijn hier druk aan het vergaderen of ze je het 2e boek nog moeten sturenxD
    Tot bij het volgende verhaal:D
    Kuszzzz

• 06 September 2009 - 09:18

Monique Beij:

he anneloes, zit hier de foto's te bekijken en het ziet er super uit. Met het verslag erbij lijkt het inderdaad net een boek. Ben benieuwd hoe het verder gaat.
    Groetjes

• 06 September 2009 - 12:07

Annelies:

Ik merk wel dat je het geweldig naar je zin hebt daar, nu alleen nog een beetje beter weer toch? Werkze en geniet van je vrije tijd, groetjes