Het zuider eiland; Paradise... - Reisverslag uit Riwaka, Nieuw Zeeland van Anneloes Jong - WaarBenJij.nu Het zuider eiland; Paradise... - Reisverslag uit Riwaka, Nieuw Zeeland van Anneloes Jong - WaarBenJij.nu

Het zuider eiland; Paradise...

Door: Anneloes

Blijf op de hoogte en volg Anneloes

13 Oktober 2013 | Nieuw Zeeland, Riwaka

Hi guys!

We zijn eindelijk op het zuider eiland! En wat was het gaaf om er te komen! We moesten wel eerst met de auto in de rij voordat we de boot op mochten... De boot was niet zo groot, maar het is gelukkig geen hoog seizoen dus nog plek zat! Bij Wellington de haven uit duurde even en dan zit je midden tussen de twee eilanden. Ik had verwacht dat je wel een kust zou zien, maar in het midden zie je dus niks. Op een gegeven moment kwam het zuider eiland in zicht en dachten we er bijna te zijn... Mis! Dan moet je nog een uur lang tussen de bergen door varen :D De foto's volgen op de terugweg, want in verband met slecht weer en ziekte hebben we verzaakt ;) Maar het was wel super mooi!

We kwamen aan in Picton, maar daar viel verder niet veel te beleven dus we zijn door gereden naar Nelson. Daar hebben we ingecheckt bij Paradiso Backpackers en wat een Paradise was het! :D Gratis ontbijt van 6 tot 9 's ochtends, 's avonds gratis soep, een zwembad met palmbomen er omheen, een sauna en hot tub en als klap op de vuurpijl... Gratis WiFi! Dat hadden we op het noorder eiland nog niet mee gemaakt! We konden dus meteen onze verslaving even bijwerken :) Natuurlijk nog even in de sauna en de hot tub geweest en daarna lekker gaan slapen.

De volgende morgen hebben we Nelson verkend. Ik was de zieke Ernst Jan zat dus heb hem een soort van gemarteld. Onder het motto: "slechte bacteriën moet je eruit zweten..." heb ik hem op een wandeling gesleept. Eerst naar het midden van Nieuw Zeeland, dat ligt geografisch natuurlijk op een hele steile heuvel ;) We kwamen langs het rugby veld, waar de aller eerste rugby wedstrijd van Nieuw Zeeland is gespeeld! Heilige grond dus :) Daarna de heuvel op waar we ook een kauri boom tegen kwamen. Dat is erg raar, want Kauri's groeien alleen op het noorder eiland, boven Auckland... En dus 1 in Nelson, welk in 1951 daar is geplant en dus eigenlijk een heel zielig, smal boompje is. Maar er is dus wel kauri op het zuider eiland! Daarna dus boven op de berg genoten van het uitzicht op Nelson en de zee :)

De wandeling was nog niet klaar, want ik wilde naar de Japanse tuinen. Als echte berggeiten dus nog een berg over en eindelijk een uur later weer benden. Daar de Japanse tuin verkend die heel veel bruggen en alen had. Die laatste beesten geven me echt de kriebels dus we zijn snel door gelopen. We wisten niet zo goed de weg uit het park dus hebben een stukje over het spoor gelopen, wat ons als echte Nederlanders gratis (!) in een themapark bracht. We kwamen namelijk uit in Founders wat, zoals de naam al zegt, een park is dat het leven van de eerste blanke mensen in NZ weer geeft. Hier de plaatselijke brouwerij bezocht en onszelf getrakteerd :) Vervolgens het park bekeken, wat allemaal oude panden bevatte. Zelfs ook een molen! Die heb ik natuurlijk op de foto ;) Vervolgens zijn we weer terug naar het hostel gewandeld en hebben we lekker gechillt in een hangmat :)

's Avonds de soep in het hostel gegeten en werden we vervolgens nog meer verwend! We kregen pasta van een Italiaan (was echt heerlijk!) en vervolgens kwam er een gozer in een pak een schaal met pizza brengen... Voor mensen die reizen op een budget hebben we het dus prima gedaan ;) We gingen maar weer eens lekker slapen! Al ging dat een keer niet op... Om 2 uur 's nachts ging het brandalarm af en had ik meteen een hartverzakking! Ernst Jan dapper op de gang kijken, maar niemand die z'n kamer uitkwam... Ik dus maar naar beneden, waar niks aan de hand bleek te zijn! Toch maar weer slapen...

Na een onrustige nacht weer verder, ik wilde namelijk heel graag naar het Abel Tasman national park. Wij bij de i-site (dat is een informatie centrum, die hebben ze in bijna elke grote stad en dorp) informatie vergaren. De mevrouw van de i-site was Nederlands dus dat was weer lekker makkelijk boeken! We zouden ook een nacht in het park blijven slapen dus die dag hebben we verder allemaal voorbereidingen getroffen. We hadden een hostel met een goede keuken uitgezocht zodat we extra konden koken voor de avond in het park. Daar is ook de "fles wijn bij het eten"-traditie ontstaan en we hebben nog maar wat was gedaan.

De volgende morgen dus fris en fruitig richting Kaiteriteri waar onze tocht begon. In het park lopen geen wegen dus om er te komen moet je met de watertaxi. De tocht met de watertaxi duurde bijna 2 uur en we hebben heel veel mooie dingen gezien! Zelfs (ja houdt je vast...) dolfijnen!!! Eindelijk was het dan zo ver. Het waren er helaas maar 4 en ze waren erg verlegen, maar ik heb ze wel gezien! En zelfs een foto van een rugvin dus m'n dag kon al niet meer stuk. Verder zagen we nog zeeleeuwen, vogels en de split apple rock. Die laatste is een ronde rots die volgens de Maori legende door Tane Mahuta (lord of the forest, de mega boom) is gespleten. Het is het op 2 na meest gefotografeerde item in Nieuw Zeeland. Voor de geïnteresseerden... Het treinstation van Dunedin is nummer 1 ;)

Wij mochten uitstappen op een prachtig stand (lees: blauwe zee, wit strand en palmbomen) en toen stonden we daar met ons goede gedrag... En twee zware rugtassen! Ernst Jan had alle slaapspullen en ik het eten (goede verdeling, vond ik zelf ook!) dus we konden op pad! De eerste anderhalf uur gingen eigenlijk best soepel... Toen we eenmaal bovenop de berg waren, bleef het allemaal redelijk vlak en waren we voor ons gevoel vrij snel bij de lagune! Dat was het stuk wat we alleen bij laag tij konden oversteken. Het duurde nog even dus we hebben lekker van het zonnetje kunnen genieten en hebben we mijn tas wat lichter gemaakt ;) Oh en heel hard gelachen om mensen die geen geduld hadden en dus nat werden :) Daarna konden we oversteken en waren er weer allemaal getijden poelen! We hebben echt super veel krabbetjes gezien en verder nog wat vogels. Vervolgens moesten we nog zo'n twee uur tot aan de hut waar we die nacht zouden slapen. De rugtassen gingen ineens zwaarder wegen, maar we hebben het uiteraard gehaald! We voelden ons echte backpackers ;)

De hut was voor de park maatstaven erg luxe, er was namelijk een spoeltoilet en een douche! Wel alleen maar koud water uiteraard ;) We zijn als echte di-hards de zee in gerend die nog steeds super koud was!!! Maar toch braaf kopje onder gegaan. Dat bleek achteraf balen, want de zee is heel erg zout en we moesten dus verplicht onder de douche... Na dit verfrissende uitstapje was het tijd om te eten. We voelden ons behoorlijke losers toen we iedereen aan het werk zagen. Overal werden gasstellen, pannen en eten vandaan getoverd terwijl met ons bakje eten aankwamen... Toen kwamen we er ook nog achter dat we het bestek waren vergeten en voelden we ons echt stom! Dan maar een spelletje skip-bo spelen en hopen op een gelukje! Dat kwam in de vorm van de Fransman die bij ons aan tafel zat. Hij herkende het spel en wilde wel mee spelen. In ruil mochten we zijn bestek lenen dus konden we toch nog eten!

Het werd best snel donker en er is geen elektriciteit in de hut dus het is met de kippen op stok. Of eigenlijk met de kinderen... We hadden het geluk om de hut te moeten delen met onder andere 6 kleine kinderen en een baby! Alle slaapplaatsen waren bezet dus het was behoorlijk druk. Vanwege de kinderen wilden we nog niet meteen slapen, maar zonder fatsoenlijke zaklamp kun je ook niet veel! Ernst Jan ging met het lichtje van z'n telefoon nog wel even een rondje lopen en de omgeving verkennen. Ik vond het helemaal niks dus was blij dat hij weer terug was! Daarna toch maar naar bed al heb ik niet veel geslapen... De baby ging nog een keer af en verder was het allemaal behoorlijk oncomfortabel! Ja ik weet het, ik ben niks gewend, ik ben verwend en een zeikerd, maar toch...! Ik was blij toen het weer ochtend werd ;)

De volgende ochtend moesten we melden op het strand waar onze gids met de kajak's ons zou opwachten... Stonden we achteraf op het verkeerde strand! De gids Alex kwam ons halen en we moesten nog een klein stukje lopen om bij het andere stand te komen. Abel Tasman bestaat uit super veel stranden, dus onze verwarring was niet gek ;) Bij de kajak's wachtte nog een gids (Hanna) dus we hadden het super luxe! Alex was in opleiding, Hanna ging ons rondleiden die dag :) Bleek dat we 20 km moesten kajakken!!! Kaiteriteri werd Kaiteringtering... :P Natuurlijk wel weer super veel gezien met een picknick en een tukje op het strand en Ernst Jan en Alex die grotten gingen verkennen... Het blijven jongens natuurlijk! We zaten samen in een kajak en dat ging eigenlijk heel erg goed :) Natuurlijk soms wel wat gemopper, maar geen ruzie! Dat ging wel eens anders zei Hanna ;) Het was echt een pokke end, maar wat een overwinning toen we er waren! De zon ging al langzaam onder, er lagen allemaal zeilboten in de baai en toen we het strand opkwamen was het echt een prachtig plaatje :)

Vermoeid als we waren zijn we terug gegaan naar het hostel waar we ook de dag voordat we naar het park gingen hebben geslapen. Een lekker warme douche en een goed bed, meer hadden we niet nodig :) We hebben in het hostel ook nog een Nederlands stel ontmoet dus dat was erg gezellig! Zij gingen de volgende dag naar het park. De volgende morgen werd het duidelijk hoeveel geluk we de afgelopen dagen hadden gehad, want het regende weer eens. Wij hadden twee prachtige dagen zon en 21 graden, maar het Nederlandse stel moest door de regen wandelen... Wij zijn weer in de auto gestapt en verder gereden. Dat verhaal moet alleen wachten totdat de volgende keer, want dit verhaal is al weer behoorlijk lang ;) Kia Ora en tot snel!

Liefs! XXX

• 15 Oktober 2013 - 12:00

Wouter Vd W:

Super leuk om te lezen. Ben jaloers!!
    Maar wees gerust, in Australie krijg je nog genoeg zon. Wij hebben in 6 weken maar een paar dagen regen gehad.