Stoelen, grotten en stranden - Reisverslag uit Whitianga, Nieuw Zeeland van Anneloes Jong - WaarBenJij.nu Stoelen, grotten en stranden - Reisverslag uit Whitianga, Nieuw Zeeland van Anneloes Jong - WaarBenJij.nu

Stoelen, grotten en stranden

Door: Anneloes

Blijf op de hoogte en volg Anneloes

27 November 2013 | Nieuw Zeeland, Whitianga

Hallo allemaal!

Hier weer een nieuw verhaal :) We hebben een plek met redelijk stabiel internet dus vandaar snel 3 verslagen na elkaar! We gaan weer verder dus het volgende verslag kan weer even duren... Maar liever niet natuurlijk! ;)

Goed, we waren dus al weer op het noorder eiland en gingen op weg naar New Plymouth aan de west kust. Wat viel dat tegen! Het eerste stuk vanaf Wellington bleek al een ramp, omdat je om de 10 kilometer weer een dorpje tegen komt waar je maar 50 mag rijden. Je gaat dus continue van 100 naar 50 en weer naar 100... Zeer vermoeiend dus en gelukkig reed Ernst Jan ;) We zijn onderweg gestopt voor lunch in Wanganui, wat een erg gezellig centrum had! We konden zowaar op het terras in het zonnetje zitten! Vanaf Wanganui was het nog wel 2 uur rijden dus we hebben het dorpje verder niet kunnen bekijken... Ik heb het laatste stuk gereden, dus zo was het "eerlijk" verdeeld ;)

In New Plymouth een hostel opgezocht en de reden van ons bezoek naar New Plymouth proberen te bereiken! Er woont namelijk ook familie in daar en die gingen we opzoeken :) Het was al laat dus die dag hebben we alleen nog langs het strand gewandeld. Eindelijk was het mooi weer (korte broeken weer!) met een prachtige zonsondergang! Daarna lekker gaan slapen... De volgende dag werden we opgeschrikt door de mevrouw van het hostel die ineens met nieuwe gasten onze kamer binnen kwam! Bleek dat het meisje ons de vorige dag niet goed had opgeschreven en ze dacht dat ie leeg was :P Gelukkig was ik al een poosje op, omdat ik was gaan hardlopen, maar Ernst Jan werd lekker wakker ;)

's Avonds op bezoek bij Dave, Donna en hun drie dochters :) Ik zal jullie de "van wie ben jij d'r een" besparen, maar het is dus familie ;) De oudste dochter heeft voor ons gekookt en ik had meteen een nieuwe vriendin! De jongste dochter sleurde me overal heen en wilde me het hele huis laten zien... Toen ze hoorde dat ik op een manege woonde, bleef ze helemaal in de buurt ;) Ze wilde Ernst Jan ook nog wat laten zien maar toen hij z'n stoel achteruit schoof zodat ze op schoot kon, brak de stoel! Meteen een goede beurt gemaakt dus :P Ze ging pas slapen nadat ik haar had voorgelezen... Het was een leuke avond!

Onze volgende stop stond gepland in Waitomo, maar voordat we daar waren hebben we eerst nog wat andere stops gemaakt. Jack had ons getipt over de three sisters. Dat zijn twee rotsen die uit de zee steken. Een beetje zoals de twaalf apostelen in Australië, maar dan kun je er vlakbij komen! Voor de oplettende kijkers... Het heet three sisters en zijn twee rotsen... Ja, dat klopt! De derde is 10 jaar geleden ingestort. Wat dus heel gaaf is, is dat je naast die rotsen kunt staan :) Je kunt er alleen met laag tij heen en loopt dan eerst door de bedding van een rivier om op het strand te komen. Behalve de rotsen kun je er nog meer zien! De zee heeft in de loop der jaren allemaal grotten en holtes in de kust uitgesleten waar je in kan. Ernst Jan heeft ze natuurlijk bijna allemaal verkend! Uiteraard wel opletten dat het niet weer vloed wordt, anders zit je opgesloten :P

Daarna dus naar Waitomo waar je de glowworm grotten kunt vinden :) We hebben meteen een tour voor de volgende dag geboekt. We hebben die dag verder nog de Natural Bridge bekeken. Dat is ook een hele grote rots die is uitgehold en waar je onderdoor kunt lopen. Het is dus een brug geworden! Het gekke is, is dat de zee best ver weg is! Dat is dus al honderden, misschien wel duizenden jaren geleden gebeurd! Bovenop groeien nog gewoon bomen en struiken dus je kunt er helaas niet overheen. Tenslotte hebben we nog een mooie waterval bekeken en dus weer veel natuurverschijnselen van Nieuw Zeeland kunnen zien.

De volgende dag dus de cave dag! We hadden een tour van 5 uur, maar dat is inclusief omkleden, uitleg en oefen abseil sessies. Ik denk dat we in totaal 3 uur onder de grond zijn geweest. Dit keer was Ernst Jan de gene die niet te houden was en halverwege vroeg een van de gidsen ook of hij toevallig geen ADHD had :P We begonnen dus met 35 meter abseilen, waarbij we een klein stukje door een versmalling moesten... Ernst Jan ging natuurlijk als eerste! Ik ben niet zo gek op kleine ruimtes, maar ben toch naar beneden gegaan! Is toch wel een kick als je kunt zeggen dat je 35 meter in een grot hebt geabseilt ;)

Vervolgens hebben we stalagmieten en stalactieten gezien :) Daarna zijn we met een flying fox door het donker onder de glowworms door gegaan! Ook hebben we in banden de rivier afgedreven en hebben we nog meer glowworms gezien! De gids heeft van alles over ze verteld, maar de conclusie is dat we eigenlijk naar glow in the dark poep keken ;) Verder hebben we geklommen, geklauterd en gegleden door de grotten, heb ik mezelf door nog meer smalle ruimtes gepraat en als finale hebben we twee ondergrondse watervallen beklommen! Ik was heel blij dat we weer bovengronds waren, maar was zeker een gave ervaring :D Er waren ook foto's gemaakt die je kon kopen voor duur, maar gelukkig had een Fransman ze gekocht en mochten wij ze allemaal kopiëren ;) Terug in het hostel mocht ik een lammetje voeren :D We sliepen op een werkende boerderij en het lammetje mocht gewoon mee naar binnen! Ze liep ook de hele dag achter de eigenaar aan, was super schattig.

De volgende dag zijn we weer naar Hamilton gereden, omdat we Jack en Linda de vorige keer bijna moesten beloven dat we op de terugweg weer langs kwamen. Het is "our home away from home" geworden :D Op weg naar Hamilton zijn we nog gestopt bij het Kiwi centrum, in de hoop dat we er dit keer wat meer zouden zien! Helaas waren het er weer maar 2 en we mochten geen foto's maken :( We hebben dus maar een foto van de nep vogels gemaakt zodat jullie een idee hebben wat het is! Gelukkig hadden ze ook nog andere vogels :)

In Hamilton was Jacob die dag jarig dus we zijn gezellig uiteten gegaan :) Er was ook een vriend van Jacob (Nick) welke in Auckland woont. Hij nodigde ons uit om bij hem te blijven slapen voordat we naar Australië zouden vliegen! Mooie meegenomen dus ;) Verder ben ik met Linda opstap geweest om onze onderwatercamera met dolfijnen foto's te laten ontwikkelen. Helaas bleek de camera een miskoop, want het rolletje was niet goed doorgedraaid (het mechanisme was afgebroken ofzo) en we hadden dus 27 blanke foto's! Geen dolfijnen onderwater... :( We hebben tenslotte van iedereen afscheid genomen en gingen verder naar de Coromandell.

De Coromandell is een schiereiland dat aan de oostkust ligt en waar je vanaf het puntje Auckland kunt zien. Het heeft hele mooie stranden en ook weer een aantal bezienswaardigheden! Zo heb je er Cathedral Cove :) Dat is eigenlijk ook een Natural Bridge, maar dan nog veel ouder! En dus zo groot dat en een spreekwoordelijke kathedraal in past. Ik denk persoonlijk dat het niet past, maar goed... Je kunt hier ook alleen maar doorheen lopen als het laag tij is en blijkt een echte 'must do' in Nieuw Zeeland. Het was namelijk best druk! We hebben geen foto kunnen maken zonder dat er ook iemand anders op staat :P Moet ik toegeven dat het ook super mooi is om te zien!

's Middags zijn we naar Hot Water Beach gegaan. Nog zo'n must do waar je als een Duitser een kuil moet graven op het strand. Als je dit op de juiste plek doet, komt er warm water naar boven, omdat het een thermaal gebied is. Zo heb je dus je eigen warm water badje van waaruit je de zee kunt zien! Uiteindelijk komt de vloed en dan worden alle badjes weer weggespoeld maar in eerste instantie lijkt het net een groot badhuis waar iedereen z'n eigen badje heeft :) Moet gezegd worden... Ernst Jan heeft ons badje gebouwd (en ik heb braaf stil gezeten en mooi gedaan) en dat was van onze rij de beste! Wij zijn als langste blijven zitten, zelfs toen het tij kwam. Iedereen was al weg gespoeld, maar Ernst Jan had echte Nederlandse dijken gebouwd en de zee ging er omheen ;) Uiteindelijk is ie met de golven genomen gegaan...

De volgende dag zijn we gaan paardrijden! We hebben een twee uur durende tocht over door bossen, over heuvels en door beekjes gedaan. Het was super leuk om weer op een paard te zitten en Ernst Jan is, lief als ie is, gewoon mee gegaan! We hebben wel veel gelachen, omdat de paarden elkaar steeds in wilden halen en allemaal andere ondeugende streken hadden :)

Daarna zijn we met een trein naar een uitkijkpunt geweest, vanaf waar je dus Auckland kunt zien :) De rails is gelegd door een man die het in eerste instantie voor persoonlijk gebruik had gemaakt. De bank ging alleen moeilijk doen, dus toen heeft hij het opengesteld voor publiek. Inmiddels is het een grote bezienswaardigheid en zijn er 13 man in dienst om de treinen te onderhouden en de tours te doen! De rails loopt dus een berg op en het duurt een uur om naar boven en weer naar benden te gaan. Was een mooi uitzicht en een leuke bezigheid!

Vervolgens zijn we weer terug gegaan naar Jack & Linda, omdat Ernst Jan z'n jas was vergeten... Ze hebben ons overgehaald om de nacht te blijven en als bedankje hebben we voor ze gekookt. De volgende dag dan echt definitief afscheid genomen en begonnen aan het laatste deel van ons Nieuw Zeeland avontuur... Terug richting Auckland! Dat bewaar ik alleen voor het laatste verslag over Nieuw Zeeland ;) Kia Ora en tot snel!

Liefs! XXX