Achter de bergen schijnt de zon - Reisverslag uit Queenstown, Nieuw Zeeland van Anneloes Jong - WaarBenJij.nu Achter de bergen schijnt de zon - Reisverslag uit Queenstown, Nieuw Zeeland van Anneloes Jong - WaarBenJij.nu

Achter de bergen schijnt de zon

Door: Anneloes

Blijf op de hoogte en volg Anneloes

06 November 2013 | Nieuw Zeeland, Queenstown

Hallo allemaal!

Hier weer een nieuw verslag! We waren de vorige keer gebleven in Arthurs pass... De volgende morgen was de storm er namelijk en het zag er buiten behoorlijk gevaarlijk uit. De man van het hostel vertelde dat er hele harde windstoten verwacht werden en dat de kans erg groot was dat de stroom uit zou vallen! Alle stroom gaat hier namelijk via kabels op van die houten palen en als er dus een boom of zo'n paal omvalt is er geen stroom meer... Nou was er met stroom al niet veel aan in Arthurs pass dus zonder stroom leek ons helemaal niks!

We zijn dus toch maar met de auto op pad gegaan, verder de bergen in. Ik kan me voorstellen dat het met mooi weer een prachtig stuk is, maar helaas hebben wij er niet veel van gezien. Er hing een mist waardoor we maar 100 meter zicht hadden. De bergen waar we tussendoor reden leek net 1 grote waterval! Langs de hele berg kwam water naar beneden zetten! Was stiekem ook wel gaaf om mee te maken... We bleven maar zeggen dat achter de bergen de zon scheen ;) De oost kust heeft namelijk vaker mooi weer dan de west kust, omdat de inmiddels beruchte Nieuw Zeelandse Alphen alle wolken tegenhouden!

Gelukkig scheen achter de bergen ook de zon, maar de wind bleef wel goed aanwezig. Ik was blij dat Ernst Jan het eerste stuk reed en we hebben soms behoorlijk gezigzagd over de weg :P Ook werd goed duidelijk wat de storm allemaal voor schade aan kan richten... Overal waren omgewaaide en ontwortelde bomen en kapotte elektriciteit masten. Het dorp waar we wilden tanken zat helemaal zonder stroom dus we moesten zelfs nog weer een stukje terug rijden, omdat we de volgende tank (100 km verderop) niet meer zouden halen...

Het was wel een lange auto dag, omdat we helemaal van Arthurs pass naar Wanaka (een dorp net voor Queenstown) wilden rijden. Er lopen ook 3 wegen van bovenin het zuider eiland, naar beneden :) 1 langs de west kust, 1 langs de oost kust en 1 dwars door het midden. De laatste hebben we naar beneden genomen, omdat we langs de oostkust weer naar boven wilden rijden. We zijn onderweg weer een paar keer gestopt. Zou hebben we weer een dam bekeken (die deze keer wel open stond!) en zijn we langs een aantal meren gekomen. Een daarvan was lake Pukaki, echt een prachtig mooi, helder blauw meer! Toen we daar aankwamen hing er mist net boven het meer, wat het allemaal een magisch tintje gaf :)

Na zo'n 8 uur in de auto kwamen we eindelijk aan in Wanaka. We hadden gelukkig onderweg al boodschappen gedaan dus eenmaal in het hostel konden we gelijk koken en eten. Daarna hebben we het dorp verkend en langs het meer gewandeld. We hebben nog gezocht naar de bioscoop, maar hem helaas niet gevonden! Ons hoofddoel in Wanaka was Ali Barber :) Ernst Jan was ernstig toe aan een knipbeurt... Op we naar Ali kwamen we natuurlijk de bioscoop tegen ;) Ali Barber is een echte mannenkapper met half naakte vrouwen aan het plafond, een fles whisky aan de muur en een gereedschap kar met alle kappers attributen. Ali gebruikte als "plantenspuit" zelfs een fles whisky met speciale kappers rum ofzo. Hij en Ernst Jan hebben verder over muziek gepraat, waarna Ali mij ook nog wel even wilde knippen... Ik heb maar gepast ;)

Daarna zijn we naar Queenstown gereden via de crown range. Dat is de bergketen die de vallei vormt waar Queenstown in ligt. Het gaf een prachtig uitzicht over de stad en was een mooie route door de bergen. Eenmaal in de stad zelf heb je helemaal niet door dat je in een stad bent! Er is alleen maar laagbouw en het is best klein en overzichtelijk. We hadden van het hostel in Franz Josef een hostel in Queenstown aangeraden gekregen en daardoor kregen we zelfs korting! Bleek erg handig :)

We hebben verder die dag de stad verkend! Eerst bij de iSite informatie verzameld en bekeken wat we allemaal wilden doen in Queenstown. Daarna zijn we richting de haven en het park gelopen. In het park heb je een frisbee parcours :) Je kunt overal frisbee's huren of kopen en dan de route door het park doen. We zagen zelfs jongens met een tas vol frisbee's en bij elke 'hole' stonden ze te bekijken welke frisbee ze gingen gebruiken... Alsof ze aan het golfen waren! Vervolgens door de stad terug zodat we nog wat winkels konden bekijken... We kwamen zelfs een snoepwinkel tegen met snoepjes uit de hele wereld! We hebben onszelf getrakteerd op drop ;) 's Avonds onszelf nog meer getrakteerd en gegeten bij de Mexicaan.

De volgende dag zijn we op tour geweest. We wilden met zo'n jetboot mee en vlak bij Queenstown heb je een ravijn waar ze allemaal doorheen gaan. Je vaart dan vlak langs de rotsen en gaat belachelijk hard :) Ernst Jan heeft zelfs een stukje gefilmd toen we door een heel smal gangetje gingen! Het was een uur rijden naar de boot door Skippers Canyon over een hele smalle weg met mega diepe afgronden. Je mag er met je eigen auto rijden, maar we waren blij dat we dat niet hoefden! Daarna dus in de boot waar we langs allemaal oude verroeste onderdelen vanuit de goldrush kwamen. Er bleek heel veel goud in het ravijn te zitten! We zijn verder ook nog onder twee verlaten bungybruggen door gevaren. Vroeger werden ze heel veel gebruikt, maar nu zijn er hogere bruggen die beter bereikbaar zijn. Daarna nog een een uur terug met weer alle prachtige uitzichten!

Toen we terug in de stad waren, kwamen we er achter dat er allemaal oude bekenden in de buurt waren! We zagen onze Ierse vriendin uit Taupo (en Rotorua en Wellington) weer. Zij heeft ons een burgerrestaurant aangeraden die super goed was! Niet veel kans hier om m'n figuur te behouden ;) Vervolgens hadden we afgesproken met een Schotse jongen die we in Auckland al ontmoet hadden! We hebben gezellig een biertje gedaan in een kroeg waar alle biertjes maar $4,- waren! Dat is erg goedkoop voor hier.

We wilden ook nog graag wat van de omgeving zien dus de dag erna zijn we naar Glenorchy gereden. Dat ligt aan het uiteinde van het meer dat langs Queenstown loopt. Het meer zelf is 90 kilometer lang en wij hebben het grootste gedeelte dus gezien. Het waaide heel erg hard dus we hebben ook nog een kitesurfer en een windsurfer gezien! De kiter sprong echt mega hoog en ver! Was wel gaaf om te zien... In Glenorchy zelf is Ernst Jan voor me gestopt bij een stal zodat ik even paarden kon aaien ;) Verder een rondje door de omgeving gedaan waarbij we ook nog een stukje off road zijn gegaan. De witte El Cheapo was zwart doordat we door een stroompje moesten, maar hij heeft het wel gered! Daarna weer terug richting Queenstown. We zijn onderweg nog gestopt bij een theetuin, waar ze een 3 meter lange aal in de vijver hadden... Ik vond het helemaal niks! De WC was veel leuker! De spoelbak was namelijk doorzichtig en er zaten allemaal vissen in :)

Voor de verandering weer eens gekookt en 's avonds een film gekeken in het hostel. De volgende morgen wilden we richting Dunedin, maar niet voordat we gestopt zijn bij een bungybrug! Om jullie gerust te stellen... We hebben NIET gesprongen ;) Het regende als een gek en ik durf niet zelf te springen. Iemand moet me een zetje geven zodat ik wel moet, uit mezelf blijf ik op dat platformpje staan! Het was wel leuk om te kijken! We hebben zelfs een gozer gezien die kopje onder ging :)

Daarna dus richting Dunedin... Vanwege de regen zijn we niet veel gestopt! Eenmaal in Dunedin aangekomen moesten we opzoek naar een hostel. Wat een ramp was dat! We kwamen erachter dat de All Blacks de volgende dag tegen de Wallabies (Australië) moesten spelen... Elk bed was dus bezet en we hebben uiteindelijk in een soort kantoorpand moeten slapen. Er zat een hostel boven en ze wilden gebruik maken van de drukte en hadden dus extra bedden gemaakt. De kamer was gemaakt van waslijn met lakens en gordijnen erover en was super koud. Ik vond het een nare plek, maar er was echt niks anders meer! Ik had besloten dat ik maar dronken wilde worden, misschien ging ik dat bed dan als een hemelbed zien... Ernst Jan zou me wel even helpen ;)

Wij dus de stad in en daar gezellig tussen alle rugbyfans een biertje gedaan :) We hebben daar ook een kiwi ontmoet die ons in het Nederlands aansprak! Bleek dat z'n vader een Nederlander is en dat hij van z'n 18e tot z'n 22ste in Ermelo heeft gewoond! Hij kon zelfs Scheveningen zeggen ;) Zo werd het toch nog een hele gezellige avond en ging ik inderdaad dronken naar bed.

Ik wilde er absoluut geen nacht langer blijven dus we hebben uitgecheckt en zijn richting het schiereiland gegaan waar Dunedin op ligt. Ik was heel erg ziek dus Ernst Jan had helemaal niks aan me! Ik had misschien net iets te veel gedronken... :P Op het schiereiland kon je pinguïns, zeehonden en albatrossen bekijken, maar ik heb de helft niet gezien. Pinguïns kwamen sowieso alleen 's avonds en daar moest je heel veel voor betalen! Dat hebben we dus maar niet gedaan... Ernst Jan heeft wel zeehonden en albatrossen gezien, dus we waren niet helemaal voor niets daar heen gereden.

Op de terugweg kwamen we weer door Dunedin en zijn we gestopt bij het treinstation. Het meest gefotografeerde ding in Nieuw Zeeland ;) Het is wel een mooi gebouw, maar als je Amsterdam Centraal gewend bent, is het niet heel bijzonder. Er was ook nog een expositie over de trein in een trein die op het perron stond en ik voelde me langzaam aan al weer wat beter ;) Ernst Jan zei dat ik al weer praatjes kreeg! Tenslotte hebben we nog de steilste straat ter wereld bekeken! Die gaat omhoog in een hoek van 35 graden dus we hebben maar niet geprobeerd om onze El Cheapo omhoog te krijgen :P Ernst Jan wilde er natuurlijk nog wel even mee op de foto en daarna hebben we Dunedin verlaten.

We zijn naar Oamaru gereden, maar dat is voor de volgende keer ;) Kia Ora en tot snel!

Liefs! XXX