Spa, dolfijnen en wijn (veul wijn) - Reisverslag uit Kaikoura, Nieuw Zeeland van Anneloes Jong - WaarBenJij.nu Spa, dolfijnen en wijn (veul wijn) - Reisverslag uit Kaikoura, Nieuw Zeeland van Anneloes Jong - WaarBenJij.nu

Spa, dolfijnen en wijn (veul wijn)

Door: Anneloes

Blijf op de hoogte en volg Anneloes

26 November 2013 | Nieuw Zeeland, Kaikoura

Haaaai!

Zijn we weer! :D We zijn na de laatste keer dus doorgereden naar Hamner Springs. Eigenlijk een nogal niets zeggend dorp, waar niet veel te beleven valt... Wij gingen erheen, omdat ze daar DE spa van Nieuw Zeeland hebben en je moet jezelf soms gewoon verwennen! Backpacken is zoooo zwaar ;) Hamner Springs heet niet voor niets zo, er ontspringt dus een bepaalde rivier waar mee de spa wordt gevuld. Maar goed, na alle musea was het al laat dus we zijn maar een hostel op gaan zoeken.

In het hostel bleek de eigenaar Nederlands te zijn, dus dat was wel erg grappig :) Hij heette Tristan en kwam uit Bodegraven... Verder wil ik er niet te veel over zeggen, maar we dachten wel meteen dat ie misschien ontsnapt was ;) Er bleek die avond nog een Nederlander te verblijven dus we hebben veel vrienden gemaakt! Er was ook nog een stel en een ander meisje en we hebben met z'n 6en lekker ouderwets een spelletje Risk gespeeld. Was erg gezellig!

De volgende dag dus naar de spa geweest en daar hebben we lekker Nederlands absoluut niet te veel geld uitgegeven... Je moest voor de glijbaan extra betalen wat we dus vertikten! Uiteraard wel gegleden natuurlijk ;) Verder zaten we lekker te relaxen in een bad, sprong er ineens een fotograaf voor onze neus, of we op de foto wilden... Na een hele foto shoot, de foto's niet gekocht, wat een zeer chagrijnige fotograaf opleverde :P Vervolgens herboren in de auto naar Kaikoura! Er was een meisje in het hostel dat ook naar Kaikoura wilde, dus we hebben haar een lift gegeven wat nog weer een paar mooie knaken opleverde ;) Je bent Nederlander of je bent het niet...

In Kaikoura weer een hostel opgezocht waar een double room net zo duur bleek als een doorm room... Die keuze was dus niet moeilijk! De reden dat we Kaikoura bezochten was... Zwemmen met dolfijnen!!! Ik moet en zal, dus ik besloot dat 3x maar eens scheepsrecht moest zijn ;) De volgende morgen dus meteen de tour voor die middag geboekt en Ernst Jan werd helemaal gek van me, omdat ik als een klein kind rond bleef huppelen :P

Bij het dolfijnen gebeuren aangekomen, bleek het toch nog even spannend of we zouden gaan... Er was een harde wind en het was niet zeker of de boten uit konden varen! Die morgen waren er wel dolfijnen gespot dus we hadden een klein beetje hoop! We werden wel in een wetsuit gehesen en kregen een informatiefilm te zien. De dolfijnen zijn er niet om jou te entertainen, maar jij moet hen vermaken, zodat ze je interessant vinden en bij je blijven. Je moet dus herrie maken door je snorkel en als ze er zijn met ze mee zwemmen en naar beneden duiken... Een Duitse jongen dacht dat ie het uitgevonden had, die bleef maar "fishie, fishie, fishie!" door z'n snorkel roepen :P Dus riep ik de hele tijd "flipper flipper!" ;)

Maar goed, we gingen dus op de boot, maar met de waarschuwing dat als het weer toch te slecht bleek of werd, we weer moesten omdraaien... Na een kwartier varen, mochten we al het water in, maar we waren niet leuk genoeg, want de dolfijnen waren zo weer vertrokken! Ik heb er niet eens 1 gezien :( Vanuit de wet is vastgelegd dat je per tour, 5x het water in mag om een poging te doen, maar de tweede keer heb ik weer niks gezien en Ernst Jan wel 1... Gelukkig was de derde keer beter al bleven de dolfijnen nog niet erg lang! We hadden een onderwatercamera gekocht en ik heb als een gek in het rond geklikt ;) Ernst Jan heeft daarna de camera genomen en de vierde keer waren er meer dolfijnen om ons heen :D Ze bleven alleen nog steeds niet lang bij ons, dus we mochten nog 1x het water in! Dat was gelukkig de aller beste poging, want we hebben in totaal wel 25 minuten met de dolfijnen gezwommen! Er waren echt heel veel dolfijnen en ze zwommen overal om ons heen. Het is best schrikken als je aan het zwemmen bent en er komt in ene een dolfijn onder je door om je in te halen :P Overal waar je keek zag je dolfijnen en ze zwommen zo dicht langs je heen dat je ze aan kon raken! Helaas mocht dat niet, omdat het hun gedrag kan verstoren en mensen hebben bepaalde oliën in hun huid die niet goed voor de dolfijnen zijn.

Na afloop waren we allebei echt super enthousiast en het was een super gave ervaring! Op de terugweg hebben we nog een praatje aangeknoopt met de crew en toen bleek dat ze ook onderzoek doen naar orka's. De camera kwam tevoorschijn en we hebben dus ook nog hele gave orka foto's gezien die soms in de baai komen. Het was echt een super toffe dag! 's Avonds hebben we het succes gevierd met een biertje in de kroeg :)

De volgende dag moesten we weer verder, want we moesten op 28 oktober weer overvaren naar het noorder eiland... We zijn naar Blenheim gegaan, wat zo'n 30 minuten van Picton ligt. Op weg van Kaikoura naar Blenheim reden we langs de kust wat natuurlijk een prachtig uitzicht gaf! Toen we dus ineens een bordje tegen kwamen met "pas op, overstekende zeehonden!" erop, zijn we gelijk gestopt voor wat foto's :) Je verwacht het niet, maar naast de weg lagen dus allemaal zeehonden lekker op de stenen, in het zonnetje te slapen! Heel raar om daar dan ineens tussen te staan ;) Er waren ook nog twee mannen aan het vissen en zij vertelden dat ze soms echt een 'gevecht' met de zeehonden aan moesten gaan, omdat die hun vissen afpakten :P Zij hebben ons ook volle Paua schelpen laten zien, dus we weten nu ook wat voor een beestje ("vis") erin woont! Weer wat geleerd en we konden dus door naar Blenheim!

Blenheim is de wijn stad van Nieuw Zeeland en als je in die richting rijdt, kom je de laatste 40 minuten alleen maar wijngaarden tegen! We wilden voor de overtocht onze spullen ordenen dus hebben het bij een wijnproeverij in het hostel gehouden... Daar waren 2 jongens die bij een wijnbottel fabriek werkten en dus alle proef flessen meekregen! We kwamen daar ook de Nederlander uit Hamner Springs tegen en het werd dus weer een gezellige boel... Zeker als je bedenkt dat het al om 1 uur 's middags begon ;) We zijn wel op tijd gaan slapen, want we hadden de eerste ferry van 8 uur, wat betekend dat je om 7 uur moet melden...

Wij dus om 5 uur opgestaan om op tijd bij de ferry te komen... Dat is toch geen vakantie gevoel :( We zijn in slaap gevallen terwijl we in de rij stonden om de boot op te kunnen, maar gelukkig waren we niet de enige :P De mensen voor ons ook, dus we werden mooi op tijd wakker! Op de boot ben ik buiten gaan staan om foto's te kunnen maken terwijl we door de bergen voeren en dat was echt prachtig! De tijd ging ook super snel, we hebben ons spelletje kolonisten maar net af kunnen maken :P Ernst Jan helemaal blij, want hij had gewonnen... Maar goed, er was een reden waarom we de vroege boot moesten hebben! We wilden die dag namelijk nog naar New Plymouth rijden en dat bleek best een end... Dat komt alleen de volgende keer weer! Kia Ora en tot snel!

Liefs! XXX