Pinguïns en Christchurch - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van Anneloes Jong - WaarBenJij.nu Pinguïns en Christchurch - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van Anneloes Jong - WaarBenJij.nu

Pinguïns en Christchurch

Door: Anneloes

Blijf op de hoogte en volg Anneloes

23 November 2013 | Nieuw Zeeland, Christchurch

Hi bro's!

Hier nog maar weer een "avontuur" ;) Het heeft even mogen duren en we zijn inmiddels al in Australië, maar ik hoop dat jullie me nog steeds volgen! We hebben hier in OZ namelijk een beetje slecht internet, dus uploaden, wordt wat moeilijker... ;) De laatste keer had ik jullie verteld over Nieuw Zeeland en waren we in Dunedin. Aangezien ik daar geen moment langer wilde blijven, zijn we naar Oamaru gereden. Dat ligt ongeveer een uurtje vanaf Dunedin en is een oude industriële stad. Het heeft allemaal oude gebouwen die gebouwd zijn in de Griekse stijl met pilaren en allemaal andere tierelantijnen... Wel mooi om doorheen te wandelen dus! Aangezien de nacht ervoor niet zo goed was bevallen, hebben we een double room genomen zodat we weer wat bij konden slapen :)

's Avonds zijn we in de lokale sports bar naar de rugbywedstrijd gaan kijken en zoals verwacht wonnen de All Blacks natuurlijk! :D De sfeer was gelijk gezellig al heb ik het braaf bij een frisje gehouden ;) Er waren ook nog wat Australische fans, maar Ajax - Feyenoord kan er nog wat van leren! De All Blacks fans zitten gewoon aan dezelfde tafel als de Wallaby's... We hebben het niet laat gemaakt en heerlijk geslapen!

De volgende morgen was er een markt waar allemaal spullen uit vroeger tijden werden verkocht. Het was in een van de straten met alle oude panden en die kon je dan naar binnen... Je kon kleding uit die tijd aanpassen en er was een steenhouwer die allemaal mooie beelden maakte. Verder kon je vazen, potjes, oude poppen, oude boeken kopen... Niet echt een rommelmarkt, maar het bleek wel een hoop oude zooi. Toch leuk om een keer gezien te hebben :) Verder zijn we naar het Steampunkt HQ gegaan. Dat is een groep kunstenaars die van allemaal oude dingen, kunst maakt. Zo was er een omgebouwde trein die vuur spoot en een oud kanon waar je in kon. Ernst Jan vond het helemaal geweldig :)

Tenslotte hebben we nog even langs de haven gewandeld en toen werd het al tijd om richting het strand te rijden! We hadden namelijk van een paar Duitse meisjes uit ons hostel gehoord dat je daar pinguïns kon zien :) Normaal kost het overal geld als je ze wil zien, maar hier was het gratis, omdat je ver weg staat. De zoom functie van m'n camera heeft z'n geld opgebracht ;) Iedere avond komen de pinguïns namelijk aan land om te nestelen. We hoorden dat er 7 waren dus we hebben geduldig afgewacht. Al vrij snel kwam er 1, maar daarna duurde het heel lang. Heel veel mensen gingen al weer weg, maar juist toen er een ander Nederlands stel aankwam, waren er ineens meer Pinguïns op het strand! We hebben ze uiteindelijk alle 7 gezien, maar er gebeurde verder niet veel.

De dag erna zijn we doorgereden naar Akaroa om nog een dolfijnen poging te doen :D We hadden uit betrouwbare bronnen vernomen dat het daar wat goedkoper is als bij de toeristische hotspots en als echte backpackers laten we een koopje niet liggen natuurlijk! Akaroa ligt op het Banks schiereiland en was vroeger een Franse vestiging. Het had niet veel gescheeld of het hele zuidereiland was Frans geweest, maar Captain Cook was gelukkig 2 dagen eerder. De Fransen mochten wel een vestiging bouwen dus Akaroa is net klein Frankrijk. Met Rue de blablabla vond Ernst Jan het al helemaal niks (kut Fransen, kut taal en kut mensen...)! Om in Akaroa te komen, moet je bijna het hele schiereiland over, wat echt prachtig is! Het is een route door de bergen, met prachtige uitzichten over zee en de baai waar Akaroa ligt.

We hadden het hostel in eerste instantie maar voor 1 nacht geboekt. Achteraf gezien bleek dat maar goed ook, want er was natuurlijk weer eens rot weer voorspeld... De dag dat wij aankwamen was prachtig, maar de twee dagen erna was regen en harde wind! Je raadt het al... Geen dolfijnen natuurlijk! Ik was behoorlijk chagrijnig, maar Ernst Jan heeft me weten op te vrolijken door voor te stellen om opzoek te gaan naar Paua schelpen. Dat zijn grote schelpen, met een prachtige binnenkant. De ketting die ik voor m'n verjaardag heb gehad is gemaakt van een Paua schelp. Paua is bij mensen buiten Nieuw Zeeland ook wel bekend als Abalone (had ik ook nog nooit van gehoord, maar Google weet alles!) en schijnt een echte lekkernij te zijn. We hebben het niet geprobeerd ;) We zijn richting de grootste bezienswaardigheid van Akaroa gelopen, de vuurtoren, en daar hebben we schelpen gezocht. Het bleek een populair strand te zijn, want ik vond maar een halve schelp! Blijkbaar gaat iedereen daar zoeken, al was ik toch al blij dat ik er 1 gevonden had :)

's Morgens voordat we weg gingen, toch nog een ander strand geprobeerd en dat bleek een goed idee! We hebben in totaal 13 schelpen gevonden die natuurlijk allemaal mee naar huis moeten :P Mijn dag was weer goed ook al regende het en hadden we geen 50 meter zicht toen we weer over de berg het schiereiland af moesten. We hadden gewoon een witte muur in plaats van een afgrond dus de wereld was behoorlijk klein.

We gingen op weg naar Christchurch dat ongeveer anderhalf uur rijden van Akaroa ligt. Voor de mensen die het niet helemaal hebben meegekregen... Christchurch is in 2010 en 2011 getroffen door een serie aardbevingen. Degene in februari 2011 heeft echter de meeste schade aangericht terwijl het niet eens de zwaarste was. Het was zo erg, omdat het rond 12 uur 's middags gebeurde en heeft in totaal aan 185 mensen het leven gekost.

Nu 2,5 jaar later was de schade nog goed zichtbaar... We gingen dwars door het centrum richting het hostel en overal zag je lege plekken, half ingestorte gebouwen en leegstaande panden. Best heftig al beseften we op dat moment nog niet helemaal wat er precies gebeurd was. In het hostel hadden we een gedeelde kamer met een Duitser (heel verassend, je vindt ze overal!) die in Christchurch werkte. Hij hielp met het slopen van alle gebouwen die op instortten stonden. We wilden ergens wat eten en gingen zoals gewoonlijk de stad in. Onze gewoonte is om naar het centrum te lopen, maar hier kwamen we er uiteindelijk op uit dat we een uur tussen alle lege panden en verlaten plekken hebben gestruind. Uiteindelijk vonden we een broodjes zaak, maar die ging al sluiten... Op dat soort momenten is al het eten goed, dus toen we eindelijk de grote, gele M zagen, hebben we geen moment getwijfeld ;) Op de terugweg bleek dat we vlak bij het hostel zaten en we kwamen uiteraard allemaal eettentjes tegen! Les 1: in het centrum van Christchurch hoef je niks te zoeken...

De volgende morgen wilden we de stad eens goed bekijken en als echte Nederlanders hebben we dat op de fiets gedaan :) We vonden een old fashioned bike verhuur welke tenminste fatsoenlijke fietsen had zoals we dat in Nederland gewend zijn. Iedereen heeft hier namelijk een mountainbike (valt ook wel wat voor te zeggen met het landschap hier, maar toch...), maar wij wilden liever een echte fiets :P Nadeel was dat we een helm op moesten... Dat is bij wet vast gelegd in Nieuw Zeeland en als je hem niet draagt, kun je een boete verwachten... We hebben hem dus maar braaf opgezet! Alle fietsen hadden trouwens een naam! Ernst Jan reed op Goldmember en ik had Blue Monday :)

We hebben bijna de hele stad door gefietst en zo hebben we kennis gemaakt met de Gap Fillers. Dat is een organisatie die alle lege plekken in de stad probeert op te vullen met iets leuks, vrolijks of fleurigs. De lege plekken in de stad komen doordat 80% van de gebouwen in het centrum gesloopt zijn of moeten worden. De Gap Fillers hebben onder andere een pallet paviljoen. Je raadt het al, een pleintje ommuurd met pallets met tafels van hout en krukken van kratjes. Er staan wat eettentjes en het is een geliefde plek om te lunchen of te ontspannen. Je kunt zelfs een pallet doneren om het plein nog groter te maken. Een ander project van de Gap Fillers is de midgetgolf course door de stad. Bij ieder gap door de hele stad hebben ze een midgetgolf hole gemaakt en je kunt dus een route door de stad doen. Dat maakt het dan toch allemaal weer wat leuker!

We zijn ook bij het Cathedral Square gaan kijken, waar de grote kathedraal van Christchurch bijna op instorten staat. Het is de bedoeling dat de kerk ook nog weer wordt herbouwd, maar dat kost veel tijd en is een kostbaar proces. Voor nu staat er gewoon een hek omheen en is er goed te zien wat de aardbevingen hebben aangericht. Verder op de fiets zijn we ook langs een gap met allemaal verschillende stoelen gekomen. Dit zijn 185 met de hand wit geschilderde stoelen die staan voor elk leven dat de aardbeving heeft gekost. Als je dan zelfs een maxi cosi ertussen ziet staan, krijg je automatisch toch kippenvel... Het is een hele indrukwekkende plek.

Het klinkt allemaal behoorlijk dramatisch en op een manier is dat het ook als je door de stad gaat, maar toch zijn er ook heel veel leuke dingen! Je wordt continue herinnerd aan wat er is gebeurd, maar de mensen zelf gaan er heel positief mee om :) Ondanks al het werk dat er nog gedaan moet worden, is er ook al veel bereikt! Het winkelcentrum is opnieuw opgebouwd en bestaat uit zeecontainers. Het heet de ReStart Mall en iedere winkel zit dus in een container. Tenslotte hebben we nog ouderwets op de fiets boodschappen gedaan en moesten we onze fietsen weer inleveren! Was een leuke dag!

De volgende dag hadden we een "museum dag" ;) 's Ochtends zijn we naar Quake City geweest. Dat is het museum over de aardbeving en het verteld wat er is gebeurd, hoe alles is gegaan en wat er nog gaat gebeuren om alles weer op te bouwen. Het was heel indrukwekkend! Er werd verteld hoe de aardbeving is ontstaan, wat er is gebeurd en hoe zwaar de aardbeving was. Verder waren er ook verhalen van mensen die de aardbeving van erg dichtbij hebben meegemaakt. Een brandweerman die mensen onder het puin vandaan heeft gehaald, een man die zijn vrouw is verloren... Allemaal erg aangrijpend dus! Van over de hele wereld is er hulp gekomen om te helpen zoeken naar mensen die nog onder het puin lagen. Op sommige gebouwen zie je ook nog de markeringen staan wat aangeeft wie er wanneer gezocht heeft, hoeveel mensen er zijn gevonden (en hoeveel doden) en dat het zoeken is afgerond. Verder waren er onderdelen van gebouwen die een speciale betekenis hebben, zoals bijvoorbeeld het kruis van de kathedraal en een glas-in-lood raam dat het heeft overleefd. Tenslotte zie je de plannen om de stad weer op te bouwen! Er wordt nu een speciale fundering gebruikt en omdat bijna het hele centrum dus wordt gesloopt, moet dat ook weer worden opgebouwd. De inwoners hebben samen het nieuwe ontwerp voor het stadscentrum gemaakt :) Het was zeker een bezoek waard!

Zoals ik al zei, een museum dag, want 's middags zijn we naar het Aircraft museum geweest. Het was prachtig mooi weer en dus super balen dat we de hele dag binnen zaten... We zijn behoorlijk snel door het tweede museum gegaan, omdat we na die ochtend geen zin meer hadden om alles te lezen. Het museum ging over de luchtmacht van Nieuw Zeeland en wat er tijdens de verschillende oorlogen allemaal gebeurd is. Er waren ook allemaal verschillende gevechtsvliegtuigen te bekijken en verhalen van gepensioneerde piloten :) Het meest interessant vond ik het verhaal over de verschillende dammen die in Duitsland zijn opgeblazen tijdens de oorlog. Dat was verder ook het spannendste in het museum ;)

We zijn vervolgens doorgereden naar Hamner Springs, maar dat komt de volgende keer weer :) Kia Ora en tot snel!

Liefs! XXX

• 23 November 2013 - 05:57

Wout Melgers:

Zo te lezen moeten wij ook een tripje naar Christchurh maken alleen al om te zien wat we toen niet gezien hebben omdat we onze spullen niet mochten gaan halen in het hotel. Leuk om te lezen komen door jullie steeds meer in de stemming. Veel plezier en geniet.