Pannenkoeken zonder ijs - Reisverslag uit Franz Josef, Nieuw Zeeland van Anneloes Jong - WaarBenJij.nu Pannenkoeken zonder ijs - Reisverslag uit Franz Josef, Nieuw Zeeland van Anneloes Jong - WaarBenJij.nu

Pannenkoeken zonder ijs

Door: Anneloes

Blijf op de hoogte en volg Anneloes

31 Oktober 2013 | Nieuw Zeeland, Franz Josef

Hallo allemaal!

Hier weer een nieuw avontuur vanaf de andere kant! Het heeft even mogen duren, want ik had een poosje niet zo veel zin om te schrijven! Gelukkig heb ik weer wat inspiratie gevonden ;) Na Abel Tasman zijn we namelijk doorgereden richting Greymouth aan de west kust. We waren natuurlijk super stijf al viel de spierpijn gelukkig wel mee! Verder waren we gestoken door zandvliegen dus dat was weer wat minder... Het jeukt heel erg en dat is niet zo handig als je de hele tijd stil zit! Het was best nog wel een trip, ongeveer 5 uur rijden :) Het regende als een gek dus we zijn ook niet veel uitgestapt. Wel hebben we Nieuw Zeelands langste swing brug bezocht. Aan de overkant van de brug was er een korte wandeling, waarna we weer over de brug terug naar de auto konden :) Leuk om een keer overheen gelopen te hebben!

Na een poosje wilden we wel weer even bewegen dus we zijn gestopt bij de pannenkoek rotsen. Dat was ongeveer nog 30 minuten voor Greymouth. De pannenkoek rotsen worden zo genoemd, omdat het net grote stapels pannenkoeken zijn die in de zee staan. Ze zijn door de zee uitgesleten wat hele mooie plaatjes geeft. Helaas zijn het door de regen plaatjes met druppels erop geworden, maar we hebben ze wel gezien ;) Het was een wandeling van ongeveer 15 minuten, maar wij waren sneller! Omdat het zo regende hebben wij het hele pad gerend.

Verder hebben we die avond ovenfrietjes geprobeerd te maken... De apparatuur is natuurlijk "je van het" dus de ene helft was bijna zwart en de andere helft nog bijna rauw. Alles maar goed weg gespoeld met de traditionele "fles wijn bij het eten" en gaan slapen. Het was super koud dus ik heb een kruik mee genomen naar bed :)

De volgende dag zijn we naar Shantytown gegaan. Dat is een dorpje dat nog bestaat uit de tijd van het goud zoeken. Er is hier heel veel goud gevonden en tussen 1910 en 1930 was hier een hele grote gold rush! Shantytown laat dus zien hier dat er vroeger aan toe ging. Er is een stoomtrein die je de oude rails overbrengt. Je kunt zelfs bekijken hoe de trein werkt. Verder is er een oude zaagmolen, een oud kerkje, een oud ziekenhuis (creapy plek trouwens!) en een oude school. De hoofd attractie is dat je zelf mag zoeken naar goud. Je krijgt een pannetje met stenen en die moet je net zolang zeven totdat je het goud overhoudt. Even voor het beeld... Zo'n pannetje kost $7,- en wat we vonden was nog geen $1,- waard! Dus - $6,- winst! ;) Je moet het een keer gedaan hebben...

Na Shantytown door naar Franz Josef en de gletsjers. Net voor het dorp kwamen we nog een mooi meertje tegen! Even gestopt en de man bewonderd die er aan het vissen was, maar niks ving ;) We zagen alle vissen langs z'n hengel zwemmen :P Daarna een hostel opgezocht en weer voor onszelf gekookt. Het hostel had weer gratis soep en wifi dus ging weer helemaal goed! ;)

We wilden dus graag de gletsjer op, maar de volgende dag regende het natuurlijk weer! Dus geen gletsjertocht die dag... We zijn maar naar het kiwi centrum geweest om wat kiwi's te bekijken. Kiwi's zijn de nationale trots van Nieuw Zeeland. Het is een vogel, ongeveer net zo groot als een kip met haren in plaats van veren en een hele lange snavel. Ze zijn inmiddels behoorlijk zeldzaam en leven vooral 's nachts. De kans dat je er dus 1 in het wild tegenkomt is erg klein... Het kiwi centrum helpt met de fok van de kiwi's en zet ze vervolgens uit in het wild. Van de 80 eieren, worden er maar 4 volwassen... Helaas bleek ons bezoek nogal sneu, want er waren wel 2 hele kiwi's te zien! Wel was er veel informatie over de gletsjer, dus we weten nu bijna helemaal hoe die tot stand is gekomen en hoe het werkt. De gletsjer is namelijk altijd in beweging en veranderd iedere dag! Verder kwamen we er ook achter dat het in Franz Josef het meest regent van heel Nieuw Zeeland! Er valt per jaar gemiddeld 6 meter regen, dat beloofd dus nog wat ;) Al met al toch nog een leerzame dag :) 's Avonds hebben we ook nog vrienden gemaakt in het hostel... Er kwam namelijk iedere avond een klein katje langs! Echt super schattig! Hij had een bandje om dus was wel van iemand, maar hij kwam gewoon iedere avond even langs ;)

De volgende morgen weer regen... Dus weer geen gletsjer :( We zijn daarom maar gaan wandelen, want dat was ook al weer een paar dagen geleden ;) We zijn richting een oude watertunnel gelopen. Deze was ongeveer driekwartier lopen het bos in en daarna kon je ook nog de tunnel zelf in. Deze tunnel is met de hand door de berg uitgehakt en zorgde ervoor dat het water van de ene kant van de berg naar de andere kant van de berg kon. Daar stond vroeger een speciale turbine zodat er gelijk stoom opgewekt kon worden. De turbine is nu weg en de tunnel wordt ook niet meer veel gebruikt. Er staat nog steeds een klein laagje water in en je kunt er dus doorheen lopen... Ik heb helaas geen kaplaarzen of iets anders water dichts mee, dus we hadden zelf wat gefabriceerd. Eerst plastictasjes om m'n voeten en daarna nog een dikke vuilniszak :) Hele mooie, glimmende laarzen dus! Nou was de tunnel behoorlijk donker (en iedereen weet wat voor een held ik ben...) en waren m'n "laarzen" na 50 meter lek dus ik ben weer omgedraaid. Ernst Jan heeft wel de hele tunnel gelopen, aan de andere kant gekeken naar een waterval en verder in de tunnel zelf glowworms gezien! Was achteraf dus best gaaf! Al was ik blij dat ik niet mee was gegaan ;)

's Avonds een spelletje kolonisten gedaan, heeft Ernst Jan laten zien hoe je een open haard aanmaakt en brandende houdt, werd de "fles wijn bij het eten" veranderd in twee flessen wijn en hebben we weer met m'n katten vriend gespeeld! Tenslotte duimend voor mooi weer gaan slapen.

De volgende morgen scheen de zon! Wij dus als een gek een afspraak gemaakt om de gletsjer op te gaan en vol goede moed ontbeten. Daarna dus richting het flight centrum voor kleding en instructie :) We kregen een heleboel spullen om aan te trekken en mee te nemen waarna we richting de helikopter konden. De bedoeling was dat de heli ons op de gletsjer afzetten, wij dan drie uur gingen wandelen en daarna weer door de heli op werden gehaald. Eerst wegen om te kijken wie in welke heli moest en dat was best confronterend... Al blijf ik zeggen dat de schoenen en de punten voor onder die schoenen dieplood wogen! ;) Maar goed, we mochten richting het platform! En dan sta je daar met alles aan te wachten op de helikopter die moet landen zodat je in kunt stappen en naar de gletsjer kan... Vervolgens kwam er een dikke wolk, was het dal van de gletsjer vol met mist en kregen we te horen dat de trip gecanceld was! Gezien het weer logisch, maar toch behoorlijk klote als je helemaal start klaar staat! Nog wat chagrijnige foto's met de helikopter gemaakt en weer terug naar het flightcenter om alles in te leveren.

Bij de trip zat een toegang tot de gletsjer hotpools in begrepen dus we zijn daar in de middag maar naartoe gegaan. Was erg lekker ;) 's Avonds was het erg druk in het hostel, want het was zaterdagavond en er was een grote groep Australische jongens die behoorlijk wat gedronken hadden... Na de nodige drankspelletjes kwam de eigenaar ingrijpen en heeft hij ze naar een bar gestuurd, waarna we ze niet meer gezien hebben ;)

De volgende morgen natuurlijk weer regen... We zijn nog wel naar het flightcenter gelopen, omdat ze ons de dag ervoor ingeboekt hadden, maar meteen bij binnenkomst hoorden we al dat alle vluchten voor die dag afgelast waren. We hebben dus ons geld terug gekregen, min de kosten voor de hotpools... Ik was natuurlijk te eerlijk en had per ongeluk verteld dat we er waren geweest! Niet zo heel erg handig...

Er was voor de volgende dag storm voorspeld dus we zijn die dag meteen uit Franz Josef vertrokken... Na 4 dagen geen ijs, waren we er wel een beetje klaar mee! 23 kilometer verderop ligt de Fox Glacier, maar ook daar was het slecht weer toen we aankwamen. We hebben alleen lake Matheson bij Fox bekeken en zijn daarna doorgereden. Lake Matheson is een super prachtig, vlak meer waarin je de weerspiegelend van Mount Cook ziet. Mount Cook is de hoogste berg van het zuider eiland en is uiteraard vernoemd naar Captain James Cook, de man die bijna heel Nieuw Zeeland heeft ontdekt. Was erg mooi om te zien en er was ook nog vermaak! Er was een man met z'n vrouw en kinderen op een brug aal aan het vissen. Hij had een stuk vlees aan een touwtje en zodra een aal het vast had, trok hij hem op! De jongens vonden het prachtig en de meisjes bleven gillen! Het was beter dan Disneyland zei hij! ;) We konden helaas niet te lang kijken, want we moesten door...

Nou moet ik eerst iets uitleggen, voordat je begrijpt wat er is gebeurd... Het is zo dat je het zuider eiland kunt verdelen in de westkust en de rest van het land. De westkust wordt namelijk afgeschermd door de Nieuw Zeelandse Alphen. Deze bergketen loopt van bovenaan tot bijna helemaal onderaan het eiland langs de westkust. Er zijn drie wegen die vanaf het westen over de bergen naar het oosten gaan; Lydiss pass, Arthurs pass en Haast pass. De Haast pass is helemaal onderaan het zuider eiland en het dichtste bij Queenstown, onze volgende bestemming! Helaas is er een ernstig ongeluk gebeurd op de Haast pass waardoor de weg regelmatig is afgesloten voor werkzaamheden. Een groot deel van de berg is in een modderstroom naar beneden gekomen. Je kunt er overdag dus maar op bepaalde tijden overheen.

Zoals ik al eerder zei was er voor de volgende dag dus storm voorspeld, maar de wind was die dag al erg sterk en er was veel regen. Toen we dus Fox Glacier uitreden op weg naar de Haast pass, zagen we een bord met "Haast pass closed"... Wij dus naar het informatiecentrum in Fox, blijkt dat de weg net een uur daarvoor was afgesloten in verband met de storm. Ze waren bang dat er nog een deel van de berg zou instorten. Dat betekend dus dat we via Arthurs pass moesten oversteken, wat inhoud dat we 10 uur moesten omrijden... Om positief te blijven, nu zagen we dus wel Arthurs pass, wat de mooiste van de 3 schijnt te zijn. Er loopt zelfs een speciale trein doorheen.

We zijn dus helemaal terug gereden richting Greymouth en hebben daar de afslag naar Arthurs pass genomen. Het was gek om na de zee ineens bergen met sneeuw te zien! We hebben ook Kea's gezien. Dat zijn een soort grote, groene papegaaien die er van houden om het rubber van auto's af te slopen... Ze wonen hoog in de bergen en toen we stopten voor een foto, zaten ze natuurlijk op de auto! ;) Gelukkig gingen ze na een keer gas geven eraf en konden we verder.

Arthurs pass heeft ook een dorp met dezelfde naam en daar zijn we die avond blijven slapen. In het dorp wonen wel 30 mensen en er is een supermarkt, maar die was natuurlijk al dicht toen wij aankwamen. We moesten dus wat eten in de enige pub in het dorp ;) Er was verder niet veel te beleven en het was rot weer dus we zijn maar op tijd gaan slapen...

Wat we de volgende dag beleefd hebben is voor de volgende keer! Kia Ora en tot snel!

Liefs! XXX

• 31 Oktober 2013 - 10:33

Anneloes De Jong:

Internet blijkt echt mega traag... Ik ga morgen een nieuwe poging doen om de foto's te uploaden dus deze komen morgen!