Taupo, snowboarden & Wellington - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Anneloes Jong - WaarBenJij.nu Taupo, snowboarden & Wellington - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Anneloes Jong - WaarBenJij.nu

Taupo, snowboarden & Wellington

Door: Anneloes

Blijf op de hoogte en volg Anneloes

10 Oktober 2013 | Nieuw Zeeland, Wellington

Hi guys!

Hier weer een bericht vanaf de andere kant van de wereld... Still going strong! Al zijn we op dit moment wel een beetje stijf ;) Maar dat komt later, we waren gebleven bij lake Taupo!

Op weg naar Taupo hadden we wat dingen die we wilden zien... Zo waren we getipt door Linda over de Waikato rivier. Dit is de langste rivier in Nieuw Zeeland en begint in lake Taupo. In de rivier zitten 8 (of 9, weten we niet meer zeker) stuwdammen om elektriciteit op te wekken. Wij dus naar de dam, want die gaat op bepaalde tijden open en dat leek ons wel spectaculair om te zien. En het is gratis, ook een pluspunt! Maar goed, komen we aan bij die dam, is hij net open geweest! Toch maar wel even naar het uitkijkpunt gewandeld en daarna maar weer verder!

Volgende punt op de touragenda was een waterval, de Huka Falls. Persoonlijk had ik heel wat verwacht, het staat zelfs in de Lonely Planet en er gaan heel veel tours naartoe! Blijkt het een drop van 9 meter en heb ik mooier gezien... Toch was het wel gaaf, omdat de rivier daar door een hele smalle doorgang moet die eigenlijk de opbouw voor de waterval is. Door die waterval zitten er ook geen forellen lake Taupo.

Ik was tijden m'n verjaardag niet helemaal fit en blijkbaar had ik het aan Ernst Jan door gegeven, want hij was daarna niet zo lekker. De volgende dag zijn we dus rustig aan begonnen. We hadden in het hostel vriendschap gesloten met een Iers meisje en hebben samen met haar Jungle Book gekeken :) Daarna wilden we toch nog de dam open zien gaan dus zijn we terug gereden. Het is raar dat de dag ervoor er een klein stroompje door de rivier liep en als die dam open is komt het water zo 5 of 6 meter hoger! Was toch wel gaaf dat we terug zijn gereden. Gelijk het Vulcanic Centre meegepikt. Daar hebben ze een simulatie van de aardbeving in Christchurch in februari 2011 van 6.3 op de schaal van Richter! Ook hebben we geleerd dat lake Taupo eigenlijk de krater is van een hele grote vulkaan. Ik hoop dat we zoiets niet gaan meemaken, lijkt me wel heftig. Die avond zijn we maar op tijd naar bed gegaan om uit te zieken!

De dag erna wilden we toch wat actievers doen dus zijn we met de stoomboot het meer op gegaan. In een baai van het meer zijn er namelijk rotsen met Maori Carvings. Het meer is heel groot, je kunt vanaf Taupo de andere kant niet zien. Je kunt wel Mount Doom zien bij helder weer, maar helaas was het bij ons bewolkt. We hebben verder een rondje door het stadje gelopen, geïnternet bij de bibliotheek en uitgebreid gegeten bij de Burger Fuell. Dat laatste was een tip van het Ierse meisje en bleek een gouden tip te zijn. Was heel erg lekker!

De volgende dag wilden snowboarden... Niet omdat we het perse missen, maar omdat het kan ;) We zijn dus richting de bergen gereden, hebben Mount Doom op de foto gezet, zijn boven de pistes gaan vergelijken, prijzen afwegen en uiteindelijk de keuze gemaakt voor Turoa skigebied op Mount Ruapehu. De volgende dag dus alle spullen gehuurd en de berg op gegaan. Het was super mooi weer dus we hadden geluk! Helaas was het op dat moment ook spring break en blijkbaar wilden alle kiwi's nog wat sneeuw mee pakken, want het was super druk. Er zijn niet veel lange afdalingen dus je bent afhankelijk van de liften en daar stonden nogal rijen. Puntje bij paaltje hebben we dus niet zo veel afdalingen gedaan, maar het was wel helemaal super! We wilden vanaf het skigebied nog door naar Wellington dus zijn ook op tijd gestopt.

Wellington lag op 4 uur rijden en onderweg viel er niet zo veel te beleven... We kwamen in het donker aan dus het was nog even zoeken naar de juiste weg ;) Uiteindelijk het hostel gevonden, ingecheckt en een bed uitgezocht. Dat bleek een verschrikkelijke opgave, omdat alle bedden gigantisch kraakten! Het was gewoon niet grappig meer! Je kon niet eens een teen bewegen zonder herrie te maken... Toch maar wel op tijd gaan slapen, want het was eigenlijk best een lange dag geweest!

In Wellington wilden we graag de Cable Car zien en zijn dus een ritje mee omhoog gegaan :) Omhoog is duurder dan naar beneden, maar we hebben het toch bij een enkeltje gehouden. Bovenaan is het Cable Car museum dus we konden meteen bekijken hoe het werkte en hoe het is gemaakt! Daarna kom je uit in de botanische tuinen en is het een mooie wandeling weer naar beneden. Je komt dan uit bij het parlement wat een mooi oud gebouw is. In vergelijking heb je in Wellington veel meer mooie gebouwen dan Auckland. We zijn dus een rondje gelopen, hebben het treinstation bekeken en zijn via de haven weer terug gegaan naar het hostel. Ernst Jan voelde zich nog steeds niet fit dus we hebben niet zo veel meer gedaan. Wel nog de overtocht naar het zuider eiland geregeld en 's avonds gegeten in de bar van het hostel.

De volgende morgen zijn we nog met de auto Mount Victoria opgegaan. Dat is de vulkaan van Wellington en geeft echt een fantastisch uitzicht over de stad en de haven. Nog weer wat prachtige foto's gemaakt uiteraard en daarna toch maar richting de boot. Dat was ook een hele mooie trip, maar dat komt de volgende keer weer! Kia Ora en tot snel!

Liefs! XXX

• 11 Oktober 2013 - 15:48

Wouter:

Leuk om te lezen, het is ook vast een enorme klus om het te typen,
    ik loop zelf ook nog 2 vakanties achter met m'n reisverslagen. :-)

Veel plezier verder in Kiwi-land

• 11 Oktober 2013 - 18:52

Annemarie:

Hee Ej en Loes,
    Leuke verhalen weer, wat een gave foto's van de dam!! wat is water mooi!
    Boarden ziet er ook goed uit! we wachten met spanning af tot volgende verhaal!

XX Liefs