Rotte eieren, 25 jarig bestaan en Hobbits - Reisverslag uit Taupo, Nieuw Zeeland van Anneloes Jong - WaarBenJij.nu Rotte eieren, 25 jarig bestaan en Hobbits - Reisverslag uit Taupo, Nieuw Zeeland van Anneloes Jong - WaarBenJij.nu

Rotte eieren, 25 jarig bestaan en Hobbits

Door: Anneloes

Blijf op de hoogte en volg Anneloes

04 Oktober 2013 | Nieuw Zeeland, Taupo

Hi guys!

Back again! Om even een beeld te geven van hoever we achter lopen... We zitten nu op de ferry richting het zuider eiland ;) Al bijna op de helft van het Nieuw Zeelandse avontuur en het gaat nog steeds goed :D Nee, we zijn elkaar nog niet zat en nee, we komen nog niet naar huis!

Toen we uit Hamilton wegreden regende het echt pijpenstelen!!! Niet leuk en niet goed voor het humeur... Maar toch hebben we ons er niet te veel van aangetrokken. Richting Rotorua en dat was ongeveer 2 uur rijden, tijd genoeg om onderweg nog even te stoppen dus :) We zijn gestopt bij Tirau waar niks te beleven viel, alleen was er een gebouw in de vorm van een hond! Snel op de foto en weer door... Net buiten Tirau was onze belangrijkste stop voor die dag, want daar ontspringt namelijk de Waihou rivier. De bron wordt gebruikt voor bronwater van het merk Pump dat overal in Nieuw Zeeland verkrijgbaar is. We zijn niet helemaal naar de bron toegelopen, vanwege het slechte weer, maar sowieso was het begin van de rivier super mooi! Het water was super helder en echt licht blauw van kleur. We hebben ook veel vogels gezien, waaronder de fantail :)

Door de regen, terug gegaan naar de auto en verder doorgereden naar Rotorua. Wat een lucht hangt daar zeg! Het stinkt overal waar je gaat naar rotte eieren... En de ervaring leert dat alles nog steeds stinkt ook al ben je al lang weer weg :P Maar goed, toen we bij het hostel binnen kwamen zat er een Nederlander achter de receptie dus dat was lekker makkelijk inchecken ;) Verder hebben we niet meer zo veel uitgevoerd. Wel weer netjes voor onszelf gekookt en lekker op tijd naar bed gegaan.

De volgende dag was namelijk DE grote dag! Mijn verjaardag :P En dan blijkt maar weer wat er allemaal gebeurd als je even naar de wc gaat... Meteen je hele bed vol ballonnen :D Bij het ontbijt heb ik ook nog een cadeau gehad! Een ketting gemaakt van een schelp die alleen in Nieuw Zeeland voorkomt! Nu wordt het dus best wel moeilijk om een goed cadeau te vinden dat ik Ernst Jan kan geven als hij jarig is... ;)

We hebben er een wandeldag van gemaakt door allemaal vulkanische en thermische gebieden. We begonnen in Wai-O-Tapu waar de Lady Knox Geyzer is. Deze geiser wordt iedere ochtend gemanipuleerd zodat ze water spuit. Zit je dus met nog 100 man netjes op bankjes om dat ding heen. Om stipt kwart over 10 komt er een man tevoorschijn die zo monotoon mogelijk z'n verhaaltje afdraait, spul in de geiser doet en dan zo snel mogelijk maakt dat ie wegkomt! Vervolgens worden alle Japanners helemaal gek, hoor je alleen maar geklik en als iedereen dan weer weg is kun je zelf ook nog even met de geiser op de foto... Absoluut een must see! Behalve de Japanners die niet willen blijven zitten, was het echt heel gaaf om een keer mee te maken!

Vervolgens het park verkend wat bestaat uit allemaal kraters waar rook uit komt, stomende meertjes met oranje randen, een groene vijver, kokende modderpoelen en natuurlijk een prachtige waterval :) Ik beschrijf het een beetje kort door de bocht, maar ik kreeg wat commentaar dat m'n verhalen wat te lang worden, dus neem maar gewoon van me aan dat het vet was ;)

Daarna zijn we naar de Vulcanic Valley geweest, waar nog actieve vulkanen zijn die eruit zien als rokende bergen :) Er was een wandeling van 3 kilometer door de vallei die eindigde bij het meer van Mount Tarawera. Het meer bevatte vroeger het witte en roze terras, maar dat is door een uitbarsting van Tarawera allemaal weggevaagd. Toch is het meer nog steeds indrukwekkend om te zien en leven er allemaal zwarte zwanen. In de vallei zelf hebben we nog meer geisers gezien en ook de inferno crater! Dat was een krater gevuld met lichtblauw water en 1x in de 5 weken overstroomt hij voor 3 dagen. Helaas was het geen overstromingstijd, maar toch nog steeds gaaf om te zien! 's Avonds zijn we nog wezen eten bij de Italiaan met een lekker glaasje prosecco (ja, Ernst Jan ook :P) en was het echt een super dag!

Het bleek dat we op weg naar Rotorua bijna langs Hobbiton zijn gereden! Hobbiton is het dorp in de heuvels uit Lord of the Rings. Dit wilden we allebei graag zien, dus zijn de volgende dag daar naartoe gereden :) Het was mega toeristisch en commercieel, maar ook heel leuk om een keer te zien en om er te zijn. Het was zelfs zo druk dat we een speciale gids hadden, die normaal geen tours deed. Hij heeft geholpen om het dorp te bouwen en begeleid nu de film crews als ze komen. Hij wist dus heel veel dingen en we mochten net iets meer. Het dorp is op een hele grote schapen boerderij en je moet dus met een busje door de weilanden er naartoe. We kwamen natuurlijk heel veel schapen tegen en je verwacht niet dat daar ergens in het midden dat dorp is. Ook kwamen we een paar koeien tegen die volgens de gids Mac Donalds heten, omdat ze aan hen leveren ;)

Maar goed, dus eindelijk in het dorp! Het bleek dat tijdens de film alles nep was... De huisjes waren gemaakt van karton en plastic. Dat is na de film allemaal vernietigd, maar de eigenaar van de boerderij heeft vergunning gekregen om alles weer te herbouwen en ditmaal van steen. Het blijft nog steeds allemaal een beetje nep, want ze werken vooral met schaal! Het ene huis is net iets groter dan het andere zodat het als ze vanaf de juiste plek filmen, een groter dorp lijkt. Ze werken zelfs met verschillende hoogtes van het gras en de hekjes om alles zo goed mogelijk in beeld te krijgen :) We konden een aantal huisjes in zodat we zelf ook nog Hobbits konden zijn ;) De gids wist wel precies waar de camera's stonden en vanuit welke hoek wat gefilmd is (hier sprong hij over het hekje...) dus dat was wel leuk! We mochten ook nog met Bag's End op de foto (dat is het huis waar het om gaat) en kregen daarna een biertje in de Green Dragon (de pub van het dorp) :D

Op de terugweg naar Rotorua kwamen we langs de Ogo baan... Een Ogo is een grote plastic bal waar je in kunt. Vervolgens krijg je een zetje en rol je dus van de berg af :) Wij namen de gene met warm water van het zigzag parcours. Je kunt ook recht naar beneden, maar dan ben je zo klaar. Door het water blijf je glijden en ga je niet over de kop. De man die ons naar boven reed beweerde dat het ritje bij hem in de auto gevaarlijker was dan de rit naar beneden in de Ogo ;) We mochten er samen in (ik heb nog steeds een blauwe plek :P) en kregen ook een camera mee. Helaas was die opname mislukt, dus we hebben geen bewijs, maar ik heb wel hard gegild :)

's Avonds zijn we naar een spa geweest. Ze hadden allemaal baden met verschillende temperaturen en daar zat dus water uit bronnen in. De warmte was wel lekker, maar de lucht dus echt niet te doen... M'n bikini stinkt nog steeds :P Na een extra lange douche, drie keer m'n haar gewassen snel naar bed en de volgende dag weer op en verder! We gingen namelijk naar de Burried Village. Dat is een dorp dat helemaal onder de modder begraven ligt door de uitbarsting van Mount Tarawera in 1886. Het is weer helemaal uitgegraven dus die huizen kun je bekijken, maar ook het verhaal van de uitbarsting. Verder was er natuurlijk ook weer een waterval en hebben we lekker een ouderwets kopje thee gedronken.

Daarna zijn we nog even langs de Blue & Green lakes gereden. Deze meren hebben in het zonlicht ook echt die kleuren :) Wat mooie foto's gemaakt en daarna toch maar weer in de auto. We gingen namelijk richting lake Taupo en dat was niet zo heel ver rijden dus onderweg hebben we nog meer gave dingen kunnen zien! Dat komt alleen de volgende keer! Kia ora en tot snel!

Liefs! XXX

• 06 Oktober 2013 - 12:44

Yvonne:

Mooie ketting Anneloes leuke foto's jullie hebben al heel wat gezien xx

• 08 Oktober 2013 - 14:59

Annelies:

Hoi Ernst jan en Anneloes!
    Het ziet er allemaal super mooi uit op de foto's. Leuk om te lezen dat jullie het zo naar je zin hebben!
    Veel liefs Annelies