Auckland - Reisverslag uit Paihia, Nieuw Zeeland van Anneloes Jong - WaarBenJij.nu Auckland - Reisverslag uit Paihia, Nieuw Zeeland van Anneloes Jong - WaarBenJij.nu

Auckland

Door: Anneloes

Blijf op de hoogte en volg Anneloes

18 September 2013 | Nieuw Zeeland, Paihia

Hoi allemaal!

Hierbij ons volgende avontuur... Voor de oplettende lezers hebben jullie het Nutella verhaal nog tegoed! Ik was het de vorige keer vergeten, maar dat komt waarschijnlijk, omdat het ook niet heel erg spannend is ;)

Op onze eerste ochtend in het hostel waren we er van overtuigd dat we ontbijt erbij hadden... Wat bleek nou!? We hadden het mis, er was geen ontbijt! Dus toen moesten we de dichtstbijzijnde winkel plunderen... Daar was niet veel, maar tenminste wel brood & Nutella dus :) Daarom was het als ontbijt even later heilig! Al hebben we nu ook getoast brood met jam en müsli als ontbijt ontdekt :)

Nu denk je vast, wat een kneuzen dat je denkt dat er ontbijt bij een hostel zit... Maar we hadden het niet helemaal verkeerd! Er is namelijk wel avondeten in het hostel. Tussen 19.00 uur en 20.00 uur mag je gratis een soepkommetje eten komen halen. Als je $8,- betaald krijg je een heel bord en een gratis biertje! Wij eten dus iedere avond heerlijk voor $16,- ;) En het is iedere dag wat anders, dus het valt allemaal best mee! Maar goed... Tot zo ver de spannende verhalen ;) Nu, wat hebben we allemaal gedaan?!

De eerste dag regende het dus hebben we het bij een binnenactiviteit gehouden... We zijn heel cultureel naar het Auckland museum geweest :) Dat was best interessant en we zijn er de hele middag zoet geweest! Een van de meest vette dingen vonden we de afdeling over vulkanen. Het blijkt dat er 53 vulkanen in en rondom Auckland zijn! Echt de perfecte plek om een stad te bouwen dus... Ze hebben ook een simulatie waarbij je in een woonkamer zit en dan barst een van de vulkanen uit. Dan kun je mee maken wat er echt gebeurd, maar het komt er op neer dat de vloer heel erg beweegt ineens. Ik schrok me rot! Verder hebben we daar ook kennis gemaakt met de Maori cultuur en mocht ik er zelfs met 1 op de foto! :)

Vrijdagochtend hadden we eerst een wandeltocht door Auckland. Deze werd gedaan door een Franse jongen die voor langere tijd in het hostel woont. Hij deed 3 tours per week en verdiende zo z'n slaapplaats! Leek mij ook best wel chill... Een beetje 3x per week, 3 uurtjes door de stand banjeren! Maar goed, hij liet ons de vismarkt zien,waar het stonk :) we zijn langs de sky tower gelopen en hebben de Art Gallery (stoffig gebeuren) bezocht. Was erg handig om de weg te leren kennen! 's Middags zijn we naar Mount Eden geweest. Dat was/is dus zo'n vulkaan midden in Auckland en is tevens ook de hoogste, dus gaf een prachtig uitzicht. Hij is echter al een poosje niet meer actief, want de krater was helemaal groen en zag er uit als een prima gazonnetje! Toch was het nog een best gat, hadden we een heel mooi uitzicht en hebben we nog even heel sportief gedaan door het hele end omhoog te lopen. We wandelen wat af hier! ;) 's Avonds hebben we vrienden gemaakt in het hostel! We gingen een spelletje doen en er was wel een Fransman die mee wilde doen... We hebben veel lol gehad, omdat hij al een Nederlander had ontmoet op z'n reis en die had hem Nederlands geleerd. Wel 1 heel woord; Oranje! Iedere keer als we dus iets niet wisten of we kwamen er niet meer uit, riepen we 'Oranje!' en dan was het weer goed...

Zaterdag was het dan eindelijk zo ver... De grote dag... De rugby wedstrijd! Maar die was pas 's avonds dus er moest eerst nog weer wat gedaan worden ;) We hebben zaterdag eindelijk de sky tower beklommen. Al viel het beklimmen wel mee, er is gewoon een lift! Met een glazen vlak in de bodem dus dat maakte het weer spannend! Natuurlijk was er nog steeds dat geweldige uitzicht, daar zal ik jullie verder niet meer mee lastig vallen ;) Het blijft gewoon mooi en foto's zijn niet zoals het echt is, maar neem maar van me aan dat wij er van genoten hebben :P

Terug in het hostel wilden we eigenlijk gelijk richting het stadion gaan, want we moesten de kaartjes daar nog op pikken! Onze bevriende Fransman (Oranje!) ging ook mee en nog een ander Frans meisje; Camille :) Het was heel erg gezellig, we hebben voor de wedstrijd nog even een biertje gedaan in de locale pub met allemaal beschonken/schreeuwende engelse.. uh ik bedoel nieuw zeelanders ;) en zijn daarna richting het stadion gegaan. Camille zat helemaal aan de andere kant van het stadion dus we hebben haar tijdens de wedstrijd niet gezien, maar Quentin (Oranje!) zat in de buurt. De wedstrijd was echt super gaaf! Nieuw Zeeland tegen Zuid Afrika, oftewel; All Blacks vs Springbokken :P We zaten naast een trouwe (en naar mate de wedstrijd vorderde, ook dronken) All Blacks fan. Gelukkig was ie heel vriendelijk en legde hij het een en ander uit! Aangezien wij er namelijk niks van snapte, maar het was gewoon al super gaaf om een keer mee te maken! Het was erg spectaculair, met aan het begin al de haka. Dit is de Nieuw Zeelandse krijger dans, waarbij ze de vijand melden dat ze die in de pan gaan hakken! We hebben het op film, dus dat is wel vet :) Verder hebben de All Blacks gewonnen met 29-15 dus de sfeer was ook helemaal super!

Op zondag hebben we eerst uitgeslapen, het was namelijk zondag, dan mag dat! Bovendien hadden we de kamer voor onszelf dus het kon ook gewoon! We sliepen trouwens in een 6 persoons kamer, maar meestal waren er nog bedden leeg :) Verder hebben we zondag Devonport bezocht. Dat ligt aan de overkant van het water en is maar 10 minuten met de veerboot. We hebben een tour gedaan, waarbij een hele lieve local ons in z'n busje het eiland rond reed. We hebben weer bovenop twee vulkanen gestaan, maar deze waren ook niet actief. Ze waren in de tweede Wereldoorlog gebruikt als schuil bunkers. Er liepen dus allemaal tunnels doorheen, waar we in mochten. Was wel vet om te bekijken en er was natuurlijk fantastisch uitzicht! Wat nu vermeld mag worden, omdat we dit keer de stad vanaf de andere kant zagen... Al ziet het er dan nog steeds hetzelfde uit ;)

Maandag was onze laatste dag in Auckland en hebben we Waiheke Island bezocht. Dit is een best groot eiland voor de kust van Auckland met zo'n 9000 inwoners. Alleen loopt dit in de zomer op tot 2000! Alle Aucklanders hebben daar hun vakantie optrekje wat betekend dat meestal de helft van de huizen leeg staat. Het is ongeveer 45 minuten met de veerpont, maar toch een hele andere wereld. De temperatuur ligt er altijd 2 graden hoger dan in Auckland wat het een uitstekend wijngebied maakt. Er zijn dus heel veel wijngaarden en stranden. We mochten dit keer bij local David in de bus die echt heel veel leuke dingen heeft verteld zoals: dat er 8 politie auto's op het eiland zijn en 1 undercover auto, klinkt heel spannend maar iedereen op het eiland weet welke auto het is, dus zo undercover is die nu ook weer niet! Het is echt een ons kent ons gebeuren daar. Hij vertelde allemaal verhalen over de andere bewoners van het eiland en liet hele mooie plekken zien! Wonen op dit eiland is prachtig, maar wel duur... Behalve de wijn, moet alles vanuit de stad gebracht worden en ook de huizen zijn niet goedkoop! We hebben ook een wijngaard bezocht waar we allemaal lekkere wijnen hebben kunnen proeven... Niks gekocht, want dat wordt te zwaar in m'n backpack ;) Het was een hele leuke dag met zowaar lekker weer! Wat te vermelden waard valt, want tot die dag was het niet om over naar huis te schrijven in Auckland... Ik heb zelfs panty's voor onder m'n broek gekocht en we moesten iedere dag wel de trui en jas aan! T-shirt weer moet nog komen... ;)

Op dinsdag konden we de auto ophalen en gingen we naar het noorden! Daar is het warmer :) Die verhalen volgen alleen nog, aangezien het nu al weer een behoorlijk boekwerk is...

Voor nu kia ora (tot ziens) en tot snel!

Liefs! XXX

• 18 September 2013 - 12:58

Annelies:

Hi Anneloes en Ernst Jan, wat maken jullie geweldige dingen mee. Zou ook wel eens een kijkje willen nemen daar! Wie weet.... Liefs Annelies en Aad

• 18 September 2013 - 19:59

Rowena:

Hey Anneloes en Ernst Jan,

Wat een fantastisch avontuur beleven jullie! Heel leuk om te lezen, bijna alsof we er een beetje bij zijn. :) Heel veel plezier nog!

Liefs
    Rowena, Dave en Ayden

• 18 September 2013 - 23:13

Mary:

hoi meis en jan leuk verhaal kus pap mam

• 19 September 2013 - 07:55

Colette:

Leuk om steeds te lezen hoe het gaat en wat voor mooie dingenjullie zien! Meegenieten op afstand

• 19 September 2013 - 08:44

Oma De Jong:

tof zijn jullie zeg.doe het je niet meer na.

• 20 September 2013 - 10:22

Marga Van Der Zwet:

Via de FB site van je vader Ruud (neef van mij), heb ik genoten van jullie verslag. En? ik blijf jullie verhalen lezen. Veel plezier.

• 21 September 2013 - 17:00

Joyce:

Klinkt allemaal weer super leuk! Jullie komen mager terug van al dat wandelen! Leuk dat jullie nu een auto hebben, maakt het allemaal net weer wat makkelijker.
    Kijk uit naar je volgende verslag.
    Veel plezierrrrrr!
    xxx

• 24 September 2013 - 01:32

Jolanda De Boer-Loosbroek:

Nog heul veul ,vakantie plezier, over there! ;-). Groetjes aan Frits!

• 25 September 2013 - 13:02

Wouter En Ilona:

Hey Anneloes en Ernst,

Heel veel plezier met de reis, ik weet zeker dat het gaaf word.
    Doe rustig aan en geniet ervan.
    Als ik er aan denk zal ik af en toe jullie verslag lezen.

Gr. Wouter en Ilona