Keep left, pass right… - Reisverslag uit Pringle Bay, Zuid-Afrika van Anneloes Jong - WaarBenJij.nu Keep left, pass right… - Reisverslag uit Pringle Bay, Zuid-Afrika van Anneloes Jong - WaarBenJij.nu

Keep left, pass right…

Door: Anneloes

Blijf op de hoogte en volg Anneloes

27 September 2009 | Zuid-Afrika, Pringle Bay

Hallo trouwe fans! ;)

I’m back. Met natuurlijk weer een heel nieuw avontuur… (voel me nu net de Fabeltjeskrant! Heeft iemand trouwens dat liedje voor me? Heb steeds het eerste stukje in m’n hoofd maar kom niet verder! :P) Er is namelijk weer heel wat gebeurd deze week! Al heb ik nog steeds geen kermisroddels gehoord… Kel waar blijft die mail? :P

Zondag, nadat ik had geblogd, gingen Tam en ik weer eens naar onze favoriete hangplek in Pringle Bay City (de gym…). Onderweg daar naar toe moeten we altijd langs de koekjesfabriek (heel naar, past niet in het hongerdieet :P) en daar was denk iets met uitladen niet helemaal goed gegaan, want er lagen overal kruimels! En wie was de kruimels op aan het eten…? Meneer de Aap Meneer! Jawel, we hebben dit keer echt van dicht bij een aap gezien! Klinkt als een hele belevenis en dat was het ook! Steeds een stapje dichterbij en uiteindelijk stonden we dan 1 meter van meneer aap. Die wel wat beters te doen had dan ons, want hij bleef rustig door eten… (krijgt thuis niks zeker?) Veel foto’s gemaakt, maar die had ik volgends mij al bij het vorige verslag geplaatst. Daarna dus actief gegymd en dat weer gelijk verpest door uit eten te gaan! Moeten wat doen hier ;) Zijn bij een nieuw tentje geweest dat ‘Far, far beyond’ heette! Had dus gelijk een Shrek-idee (voor de leken: het koninkrijk in Shrek 2 heet ‘Far, far beyond’), maar dat komt later nog terug! Het was net 2 dagen geopend en zag er super leuk uit! Niet een erg uitgebreide kaart, maar eten was goed en het was gezellig! Hebben ook nog zaken gedaan met de eigenaar, dus kunnen gasten door sturen en zijn zelf uitgenodigd voor een feestje ;) Was erg gezellig! Daarna nog met paps en mams gepraat, dus ben ook weer helemaal up-to-date! Is toch gezellig zo’n 1x in de week videogesprek als je elkaar verder niet spreekt :)

Maandag weer ontbijt gemaakt voor onze gasten en daarna snel naar Flip gegaan. M’n oor is nog steeds niet over en ben er na 5 weken inmiddels wel klaar mee, dus had weer een afspraak gemaakt. Moest er om 10.00 uur zijn (en was natuurlijk weer eens een beetje laat vertrokken) dus was nog best haasten! Onderweg toch nog een lifter opgepikt. Zat helemaal alleen in de auto en dan rij je door Betty’s Bay en staan er heel veel mensen je verontwaardigd na te kijken omdat je zo door rijdt! Liften is hier heel normaal, bijna alle zwarte mensen doen het, omdat het veel goedkoper is dan de taxi busjes. Het enige probleem is dus, dat wanneer ze geen lift krijgen, ze dus het hele eind moeten lopen. Maar goed, na al een groepje schoolkinderen voorbij te zijn gesjeesd, voelde ik me erg opgelaten en ben ik bij de volgende lifter gestopt. Dit was een oud, rimpelig vrouwtje die ook naar Kleinmond moest en stiekem was ik blij dat ik bij haar was gestopt en niet voor de schoolkinderen. Die zijn nog jong en kunnen lopen… Ze passen helaas niet allemaal in de auto! Dus weer gauw verder naar Flip, de vrouw in het centrum eruit gezet en een parkeer plekje gezocht. Flip vond me niet meer te redden dus hij heeft me door gestuurd naar de KNO-arts… Geloof het of niet, ik mag weer naar het ziekenhuis :P Ze hebben een afspraak kunnen maken voor vrijdag 2 oktober, dus moet helaas nog wel even wachten voordat ik kan! Maar Flip vond het wel zo erg dat hij me niet kon helpen, dat ik de rekening niet hoefde te betalen! Dat was weer een financiële meevaller ;) Had nog wel een receptje voor wat slaappillen gehad, want maak hier wel korte nachtjes! Die dus nog gauw opgehaald bij de apteek (de apotheker was al helemaal verbaasd… Ben je er nou al weer?) en daar ook te horen gekregen dat het hele internet eruit lag. Zo zijn er in de Veen ‘hangouderen’ in de Digros, hier hebben ze die in de apteek… Gebruiken de ouderen dan ook internet? Nou hier duidelijk wel, want ze waren het er niet mee eens! Er had er 1 zelfs de provider gebeld (kun je het je voorstellen? Anno 2009 zonder internet?) en die had verteld dat het er voor de hele regio eruit lag. Ik dus gauw met dit nieuws terug naar het Guest House.

Omdat het internet eruit lag en de gasten toch vertrokken waren, zijn we weer over de berg gegaan, om wat inkopen te doen. Maar voordat we weg gingen, heeft Tamara de eerste slang gespot! Ik, held als ik ben, durfde natuurlijk niet te gaan kijken, dus heb ook geen idee hoe hij eruit zag, maar ze zitten hier dus echt! Misschien de volgende keer... Hoop dat hij in ieder geval goed geschrokken is van Tamara en zich voorlopig niet meer laat zien! ;) Maar goed, wij dus over de berg en daar gingen we eerst naar de Afrikaanse Ikea! Mr. Price Home was alleen best rustig, dus waren er vrij vlot doorheen. Daar snel geluncht en toen verder naar Somerset Mall. Daar gingen we naar Woolworths (lovely store!), dat is net de Nederlandse V&D met een Albert Heijn erin! Zie je trouwens ook alleen maar blanken… Maar goed, heb er ook nog kleding gepast. Anita zag iets wat misschien voor bedrijfskleding door kon! Is het uiteindelijk niet geworden, maar moest het even passen om te zien hoe het stond. En nou komt het… (let op!) Moest maatje 34! 38 was veel te groot, al hebben ze hier denk wel andere maten hoor! Het was namelijk de Engelse maat 10, maar toch was het leuk dat er ook 34 op het kaartje stond!

Wat je hier ook veel vindt, is verkoop langs de weg! De mensen hier maken van metaal allemaal dingen (giraffen, maskers, vissen) en verkopen die dan. Anita heeft een vis gekocht voor buiten aan de muur, is best grappig! Daarna gingen we door naar een kwekerij in Stellenbosch om planten te halen voor in de bloembakken die rondom het zwembad moeten komen. Dat leverde een nieuwe versie van “Ik heb een tuintje in mijn hart…” op! We hadden namelijk zoveel planten besteld, dat die bijna niet allemaal in de Citi pasten! Was dus echt hilarisch en de nieuwe tekst werd: “Ik heb een tuintje in de auto, want die is nu vol…” En wij drieën moesten er ook nog in, dus ik heb achteraf ik kleermakerszit achterin gezeten en Tamara, beladen onder tassen en aankopen van Woolworths, voorin. Ik had achterin gezelschap van diverse beestjes die natuurlijk gezellig uit de planten kropen en bij mij kwamen zitten (jongens!?! Ik heb al zo weinig ruimte! Blijf op je plant! :P). Anita zei al dat ze niet meer bij me in de buurt wilde komen, omdat ik misschien nog wel luis kreeg ook :P Dat viel gelukkig nog best mee, alleen de terugweg viel wel tegen! Moesten vanuit Stellenbosch weer naar Somerset West om op te gaan passen en dat duurde nog wel een half uurtje… Een krampaanval en een half uur verder dus op de plaats van bestemming en daar onze oppas kids ontmoet! Pam en Gilles (lees: 9 en 7) zijn de kinderen van Paul en Marjolein en wonen hun hele leven al in het buitenland. Gilles is zelfs geboren in Beijing! Ze spreken dus wel Nederlands, maar kunnen het niet schrijven, al krijgt Pam wel Nederlandse lessen na school. Gilles is daarvoor nog te jong. Kunnen echter wel beter Engels dan wij… Al wist niemand wat een vergiet in het Engels was :P Na met ze te hebben geknutseld (heb een paard geschilderd voor Pam ;) ) en moeilijke vragen te hebben beantwoord (kunnen er ook kinderen komen als er geen pappa is? Tam, die is voor jou! :P), ze naar bed gestuurd en zelf Najib Amhali gekeken. Paul en Marjolein kwamen al vrij snel weer terug en gingen wij weer naar huis. Dit keer in het donker over de berg gereden. Het waaide best hard dus was een behoorlijke uitdaging, maar hebben het gered ;) Thuis gekomen, zo’n pilletje van Flip genomen en sliep gelukkig vrij snel in.

Was dinsdag wel de hele dag offline van dat pilletje, dus ze werken goed! Mochten uitslapen, omdat we laat thuis waren, maar ben na een half uurtje op kantoor weer terug naar bed gegaan. Was echt zo duf als een konijn :P Woensdag ging gelukkig iets beter, en zijn we ’s middags ook weer wezen sporten. We waren alleen een beetje laat voor onze doen, dus wie kwamen we tegen… Vriend Ronnie! We waren net een half uurtje bezig toen hij op het toneel verscheen, maar Tam en ik hebben toch gauw onze biezen gepakt. Zeker toen bleek dat hij wel even heel stoer ging laten zien hoe sterk hij was! We waren er gauw klaar mee :P Ik quote even een stukje van Tamara haar blog, want die heeft hem echt perfect beschreven! “En als Ronnie nu aantrekkelijk was, maar tsja. Laten we het erop houden dat Ronnie gewoon Ronnie is. Een kleine jongen met een bovengemiddelde haargrens, beetje patserig en denkt zelf dat hij de meest seksuele, aantrekkelijkste en grappigste jongen is van heel de Westkaap (en ik kan jullie vertellen dat de Westkaap heel veel inwoners heeft en Ronnie allesbehalve de aantrekkelijkste man is)” Wil je meer weten lees dan Tam haar hele blog: tamaraeijkelboom.waarbenjij.nu! :D

Donderdag weer geen internet en ook best weer duf van de pilletjes, dus weer even terug naar bed. Voelde me daarna gelukkig wel wat beter en zijn fynbos gaan ophalen bij de kweker om overal in het Guest House te kunnen zetten. Er komen gasten dit weekend dus dan is het wel leuk als we een mooi boeket op de kamer kunnen zetten! Alleen de kweker was in Kleinmond en het duurde even voordat we die gevonden hadden! Waren er 1 afslag te vroeg vanaf gegaan en zochten ons dus zo rot, dat we opvielen bij de politie, die ons aanhield… Met sirene en al werden we aan de kant gezet :P Of we ons driverslicence konden overleggen… Nou zat die veilig in de kluis in het Guest House, dus dat ging hem niet worden! ;) Was Meneer de Agent Meneer niet zo blij mee en ik moest uit de auto komen! Was nog even freaky, omdat ik dacht dat ik gefouilleerd zou worden op de motorkap! (alles is hier zo Amerikaans wat dat betreft, dat het me niet verbaasd zou hebben! Hij droeg zelfs zo’n ster! :P) Maar dat viel mee, hij bleef alleen maar rondjes om de auto lopen… En ik maar uitleggen dat we hier net waren en de regels dus niet zo goed kenden en blablabla! Uit eindelijk slikte hij het en mocht ik weer instappen en verder rijden. We kwamen er vanaf met een waarschuwing zei hij, maar de volgende keer konden we wel op een boete van R 1000,- (!) rekenen… Dat is € 100,- en dus eigenlijk wel veel voor arme studenten zoals wij! Gauw wegwezen dus en hopen dat we die vent niet meer tegenkomen! Daarna wel snel de kwekerij gevonden en de bloemen opgehaald. Ook nog wezen gymmen en daarna weer snel naar bed gegaan.

Vrijdag was ik jarig! 21 geworden en volgens de mensen hier dus volwassen… Juist, dan kennen ze mij nog niet! ;) Had hier een ordinaire appeltaart kunnen scoren en m’n mamma belde om 8 uur al om te melden dat ze een cake voor m’n verjaardag had gebakken. Hoop dus dat iedereen ervan heeft genoten! :P Heb van Derick, Anita en Tamara een boek gekregen, dus heb ook weer wat te lezen! :D Daarna gingen we al vroeg weg om weer over de berg te gaan. Hadden zaken gecombineerd met een dagje uit en gingen als eerste bedrijfskleding bestellen in Somerset West. Gingen dus weer over de kustroute en we hebben eindelijk walvissen gezien! Had het ’s ochtends tijdens het tandenpoetsen al tegen Tamara gezegd dat we ze zouden zien! (had zo’n voorgevoel :P) Nou ja, beter niet TE enthousiast, want was wel 1 vin van 1 walvis, maar we hebben nu dus bewijs dat ze er echt zitten! Het is dit weekend ook kalfjesfeest (is voor de kleine babywalvisjes) in Hermanus dus we hopen er dan meer te zien! Na de bedrijfskleding weer in de auto richting Kaapstad, om het bedrijf ven de Guest Supplies te bezoeken en even te bekijken wat nou het leukste is voor in de kamers. Maar zijn eerst naar de Waterfront gegaan, om koffie te drinken en gebak te eten. Stonden voor het eerst in de rij voor de Mugg & Bean (de Afrikaanse Starbucks, al hebben ze die hier ook, alleen niet zo veel! Meer Mugg & Beans), maar kregen uiteindelijk toch een tafeltje. Was trouwens wel een ontzettend groot stuk taart (bijna een kwart!) dus heb meer dan de helft mee gekregen in een doggybag. Dat is hier overal ook standaard, dat je wat je niet op hebt gegeten, krijg je mee in een Mac Donalds-achtig doosje en eet je dan later op.

Daarna dus opzoek naar het Guest Supplies bedrijf en daar kwam Shrek dus terug! De term: “Are we there yet?” was erg toepasselijk! Hebben wel weer veel gezien op de snelweg! Zo was er een vrachtwagen, met de achterdeuren wagenwijd open en er zaten drie negers achterin, druk zaken te doen. Het was zo’n grappig gezicht! Drie mannen op dozen achterin met een mobiel aan hun oor en ondertussen met briefjes naar elkaar zwaaien (kon niet zien of het nou geld was of wat anders, ben echt te blind zonder bril!) en roepen. Ook waren er weer veel mensen op de been of op de fiets… Fietsen gewoon in een groepje van vier over de vluchtstrook! Ook de borden langs de snelweg zijn erg leuk! Het bord “keep left, pass right” was erg bijzonder… Zeker als je bedenkt dat wanneer je in Nederland dit doet, je er een boete voor krijgt! ;) En aangezien we Meneer de Agent Meneer van de week al hebben ontmoet, zitten we niet echt op een boete te wachten! :P Er is hier ook een plaatsje wat “Lentegeur” heet! Is ook grappig als je dat op de borden ziet staan… Verder staan er ook heel veel wilde lelies langs de snelweg (je zou het prachtig vinden papa!) die je dus later bij een stoplicht kunt kopen… En er zijn altijd toeristen die erin trappen! Maar ja, het is wel weer die man z’n brood. Hij plukt er ’s ochtends een paar, doet er een mooi lintje omheen en klaar is kees! Er zijn hier trouwens echt heel veel stoplicht verkopers! De meesten hebben zelfs hun vaste stoplicht, waar ze dan de hele dag staan en auto’s langs lopen met hun koopwaar (denk aan bananen, T-shirts, autoladers voor je mobiele telefoon… Allemaal rotzooi die je dus niet nodig hebt!). Zo hebben we ook nog een clown gespot bij een stoplicht (was helaas niet voor mij…) en kregen we ook een flyer van dr. Musa. Nou die laatste sloeg echt alles! Bij dr. Musa kun je namelijk terecht als je als man niet zo tevreden bent met je lengte… Dr. Musa doet namelijk aan penis expansion! En zo zijn er nog wel meer dingen waar dr. Musa aan doet ;) Er stonden ook nog allemaal redenen op om het te doen, maar de mooiste was: “Is he/she weak in bed? Come see dr. Musa!” Inmiddels hadden we al 4x naar de CD van Paul de Leeuw geluisterd (Paul wordt echt een inspiratie :P) en nog steeds niks gevonden… (“Are we there yet?”) Uiteindelijk toch gevonden en wel precies op tijd! Ze zouden sluiten om 14.00 uur en we waren er om 13.55 uur ;) Die werknemers keken ons dus bijna de deur uit, omdat we hun weekend in de weg stonden! Stonden binnen 10 minuten dus weer buiten en waren dus langer onderweg geweest dan dat we wat hadden gezien! :P

Daarna moesten we een Mercedes ophalen in een wannabe township. Was ook best leuk om te zien, maar zaten inmiddels al 5 uur in de auto en had wel een beetje hoofdpijn… Maar goed, Anita in de Mercedes verder en Tam en ik in de Citi achter haar aan! Uiteindelijk weer bij de Somerset Mall uitgekomen en daar vertelde Anita dat er een gast zou komen! Tam en ik dus snel terug naar huis over de bergweg (pffft, mensen! Rij door! Hé! Is dat de auto van vriend Ronnie niet?) en daar eindelijk om 17.00 uur aangekomen. Daar snel heen en weer gesprint om de kamer in orde te maken (welkomst drankje, bloemetje, etc.) en toen maar wachten op onze gast… Hij kwam pas om 19.30 uur aan, dus hadden voor niets gehaast. Maar ja, waren tenminste wel uit de auto! Daarna toch gauw naar bed, om de volgende ochtend weer ontbijt te maken. Meneer wilde om 08.00 uur al ontbijten! Rare Fransen! Derick wilde ’s avonds ook nog wel een stukje taart (wij hadden aan onze stukken van Mugg & Bean meer dan genoeg!), maar konden de taart niet meer vinden! Had hem ’s ochtends in de keuken gezet zodat Veronica en Cleduus ook een stukje konden nemen, maar nu stond hij er niet meer! Das pech, taart weg! Wat bleek achteraf…? Cleduus had me verkeerd begrepen en had de hele taart mee genomen! Nou ja, Derick dus pech, wij hadden Mugg & Bean…

Tam en ik dus braaf om 06.45 uur opgestaan om ontbijt te maken. Was erg vroeg op de zaterdag, maar je moet er wat voor over hebben! Het is in ieder geval fijn om gasten te hebben. Ondertussen was Hannahtjie ook gekomen om de muurschildering in de lounge te maken (is nog niet af, zal er dan een foto van maken) en vind het al erg mooi! Nadat alles weer opgeruimd was, weer even terug naar bed gegaan en zouden ’s middags dan naar Hermanus gaan. Maar dat viel vies tegen toen bleek dat het inmiddels echt rot weer was! Het regende zo hard dat ik de berg niet meer kon zien (de anderen konden dat wel, maar ik had m’n bril niet op :P) dus zijn niet gegaan. Zijn nog wel even snel langs de supermarkt gegaan en hebben gekeken of er post was (hadden we vrijdag geen tijd meer voor gehad), maar er was niets. Verjaardagskaarten moeten nog komen denk ik ;) Nu is het half 1 ’s nachts en zitten Tamara en ik op onze andere gasten te wachten. Verwachten een bruidspaar die vers van hun feest komen en dus laat zijn… The French Guy is inmiddels ook al slapen en internet ligt er weer uit, dus kan m’n blog ook nog niet plaatsen… Wordt dus pas morgen middag (we mogen morgen weer uitslapen ;) ) voordat ik wat kan doen. Misschien dat er dus nog wat bij komt over onze honeymooners :P Voor nu ben ik er wel weer even klaar mee (ben al 2,5 uur aan het schrijven en zit op 4 A4tjes… Ben denk toch te uitgebreid en detaillistisch!) dus misschien morgen nog even! Hoop dat het weer beter is en dat we walvissen kunnen kijken!

Hallo, daar ben ik weer! Het weer is werkelijk een beetje beter (computer geeft 16 graden en een zonnetje aan. De laatste spotten we nog niet echt, maar wat niet is kan nog komen!) en het internet doet het weer. Gaan dus wel even walvissen kijken in Hermanus! En een borrel drinken in Cubaña voor m’n verjaardag ;) Hebben inmiddels ook de vestiging in Kaapstad gevonden, dus komt hier weer helemaal goed! :P En nee… Ik ben geen alcoholist! Valt best mee...

Ga er voor nu dus ook weer mee stoppen, want denk dat m’n verhaal sowieso al weer te lang is! Dat jullie het allemaal nog lezen :P (als je tot dit stukje komt natuurlijk… Misschien gooien jullie er halverwege het bijltje al bij neer :P) Iedereen echt heel erg bedankt voor alle felicitaties voor m’n verjaardag. Was echt massaal! Had zeker 4 pagina’s aan krabbels op hyves ;) Maar ben er wel super blij mee hoor! Oma, leuk dat u zo veel reageert! Spreek jullie allemaal snel weer (paps en mams vanavond weer als het goed is!) en zal ook nog even proberen foto’s te plaatsen!

Mooi blij!

-xxx- Loes.

• 27 September 2009 - 13:23

Kelly K:

Hey Loes..
    Zo heb je verhaal weer gelezen, worden wel steeds langer heh :P Maar gooi het bijltje er ni bij neer en lees trouw verder (A) Zo te lezen heb je het nog leuk daar :D
    Keep up the good work!!
    Dikke kus

• 27 September 2009 - 14:27

Oma:

sjonge wat een verhaal zeg.
    heb je nu al intussen de post gekregen van /voor je verjaardag ?
    je beleeft nog eens wat.hier is het stil.(zondag 27)maar ben gisteren naar Brigitte geweesd.Was 30 jaar geworden.
    ze wist niet dat er zoveel mensen kwamen.Ze was gewoon naar haar werk gegaan en kwam om 5 uur thuis.Ieder moest er voor 5 Uur zijn .Daar kwam ze binnen en keek heel verbaasd. en zou bijna gaan huilen,echt ontroerd was ze.
    Ieder had een papieren toeter en een feestmuts op.

Van Dieco kreeg ze lampen om foto,s te maken
    dat doet ze vaak.Portretten voor anderen.Ze wil er wel haar beroep van maken.Ze kan het ook goed.
    De kleine Jack-Tim was ook duidelijk aanwezig
    ook wat kinderen van zijn leeftijd waren er dus kon hij spelen.

Natuurlijk was de BBQ ook aanwezig en ieder deed zich tegoed eraan.
    bij de koffie kwam er nog een reuze taart op tafel. Met 30 kaarsjes.Voordat er een foto gemaakt werd was Jack de kaarsjes al aan het uitblazen.Ieder grote pret.
    Nu stop ik weer ga een vest aan doen het is koud in huis.Buiten schijnt de zon en ga denk even naar buiten.
    Tot schrijfs weer en kusje van Oma doei.

• 27 September 2009 - 17:41

Miranda Koot:

he loes,

Ik lees iedere keer trouw je verhalen. Ik vind het geweldig. Nog van harte met je verjaardag he. leuke fotos ook allemaal. Nou geniet er nog van en maak veel plezier.

Groetjes Miran

• 27 September 2009 - 20:51

Je Moedertje:

leuke foto van de aap nu nog een slang, niet bang zijn gewoon klikken en fluiten.cake was goed gelukt en lekker van gegeten.veel plezier met je kaarten.
    doei xxx mama

• 28 September 2009 - 07:07

Nokkie:

Hoi Anneloes,

Je verhaal helemaal uitgelezen hoor en blijven schrijven, want het is echt leuk om te lezen!!! Het is net een soap, ben benieuwd naar de volgende aflevering!!!
    Ennuh, de cake was goed gelukt en errug lekker!!!
    Ik was natuurlijk weer veel te laat voor een kaart (hoorde van je oma dat het 8 dagen duurde...), dus vandaar het sms-je!!!
    Nou tot de volgende keer met misschien wel foto's van de walvissen???

Groetjes,
    Nokkie

• 28 September 2009 - 12:38

Michelle:

Hi Lieve Loes!

Gefeliciteerd nog met je verjaardag!

Je schrijft echt werkelijk prachtig! Het klinkt goed waar je zit en met wie je bent! :-)

Ik spreek je snel! Dan mailen we:-) dikke kus! Mies!

• 05 Oktober 2009 - 14:35

Anne-Fleur:

Hee Anneloes:D
    Wat een verhalen zeg begrijp dat je het dus wel leuk hebt daaro?:)
    Nou die slang is wel banger voor jou dan jij voor hem hoor denk ik:P
    Nou wacht op je volgende verhaaltje hoor:D
    Dikke Kus en nog veel plezier daaro he:D